Közép-Európa vezető repülőmúzeuma

Li2 naplemente

Az AEROPARK Repülőmúzeum Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálja mellett helyezkedik el. Működtetője és fejlesztője a magyar pilóták és művészek által alapított Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. Évi 100 000 látogatóval Magyarország egyik leglátogatottabb kiállítóhelye és világviszonylatban is az egyik leggazdagabb gyűjteménnyel rendelkező repülőtéri múzeum. Az Aeroparkból indulnak a népszerű reptérlátogatások Ferihegy kulisszái mögé. Az Aeropark története mintegy három évtizedre nyúlik vissza, amikor lelkes civil repülésbarátok elérték, hogy a magyar légiközlekedés meghatározó repülőgép-típusainak selejtezésekor az utókor számára fennmaradjon legalább 1-1 példány. A repülőgépek egy részét akkor állományba vette a Közlekedési Múzeum, azonban állagmegóvásukat, felújításaikat és bemutatásukat kezdettől napjainkig civil repülésbarátok irányítják és végzik.

A kiállításon megtekinthető a magyar közforgalmú repülés elmúlt 70 évének szinte teljes fejlődéstörténete, a Li–2 típustól kezdve egészen az ezredfordulóig szolgálatban lévő Tu–154-esen át, a manapság is aktív L-410-es típuson keresztül egy Airbus A320neo szimulátorig, valamint számos repülőtéri kiszolgáló eszköz is látható. A 16 légi és számtalan földi jármű közül összesen 7 repülőgép partnerünk, a Közlekedési Múzeum műtárgy állományába tartozik. Repülőszimulátoraink iskolai szünetekben és hétvégén folyamatosan üzemelnek, segítségükkel látogatóink maguk is kipróbálhatják, milyen egy repülőgépet vezetni. A ferihegyi repülőmúzeum minden évben számos nagyrendezvények, autóstalálkozónak ad otthont. Mára az egyik legjelentősebb érdeklődést kiváltó eseményünk – a Múzeumok éjszakája és a Repülőtér éjszakája – mellett a 10-12 ezer látogatót vonzó Ferihegyi Ikarus Találkozó lett, melyet mindig október első hétvégéjén szervezünk. Nyaranta pedig repülős tábort hirdetünk azoknak a gyerekeknek, akik érdeklődnek a repülőtér és a légiközlekedés varázslatos világa iránt.

LÉGIJÁRMŰVEK

TUPOLJEV TU-154B-2
1975
HA-LCG
ILJUSIN IL-18V
1960
HA-MOA
ILJUSIN IL-18V
1964
HA-MOG
TUPOLJEV TU-134
1973
HA-LBE
LISZUNOV LI-2T
1952
HA-LIQ
ILJUSIN IL-14T
1957
HA-MAL
JAKOVLEV JAK-40E
1975
HA-YLR
JAKOVLEV JAK-40E
1974
HA-LRA
MIL MI-2
1979
HA-BCB
KAMOV KA-26
1970
HA-MMG
ANTONOV AN-2M
1967
HA-MHI
ANTONOV AN-2R
1978
HA-YHF
LET L-410UVP-E8A TURBOLET
1990
HA-LAF
MIG-21 BISZ
1979
41
CESSNA CITATION
1999
N1GG

Kiállítóterek - Repülés a kulisszák mögött

A légiközlekedés világát mind a mai napig egyfajta misztikum lengi körbe, sokan ezért is kíváncsiak arra, mi minden történik a háttérben. Ahogy a reptérlátogatásokon igyekszünk igazán testközelből megmutatni, hogyan működik egy nemzetközi légikikötő, mi kell ahhoz, hogy egy járat időben induljon a következő útjára, úgy az Aeroparkban is ízelítőt adunk az iparág legizgalmasabb területeiről. Számos  hatalmas, speciális repülőtéri földi jármű nemcsak testközelből tekinthető meg, hanem akár ki is próbálható. Egykori utasbeszállító autóbuszok fedélzetén repülőtéri partnereinkkel közösen olyan kiállítótereket hoztunk létre, ahol megismerhetők a repülőgépápolás és -karbantartás egyes lépései, és a légiforgalmi irányítás kulisszatitkai.

HUNGAROCONTROL KIÁLLÍTÓHELY
Légiforgalmi irányítás
AEROPLEX KIÁLLÍTÓHELY
Hangártitkok
MALÉV IDŐUTAZÁS
Fedélzeti tárlat
legirendeszet_kiallitohely
LÉGIRENDÉSZET KIÁLLÍTÓHELY
Légirendészeti tárlat, helikopter- és autószimulátor

FÖLDI KISZOLGÁLÓ ESZKÖZÖK

SIMBA
1984
FAUN
1975
HÓDGÉP AEROTRAK
1990
Saab fékhatásmérő
SAAB FRICTION TESTER
WARTBURG 353W
Volkswagen Polo
VOLKSWAGEN POLO MARSHALLER
Coaster 2
TOYOTA COASTER
LADA 2102 COMBI
Malév Lada
LADA 2107 MALÉV
Rendőr Lada
LADA 2104 RENDŐRSÉG
Volvo 245 Transfer
VOLVO 245 TRANSFER

MALÉV IKARUS FLOTTÁNK

20181229-_MG_1923
IKARUS 250 MALÉV AIR TOURS
Ikarus 350 T1
IKARUS 350 MALÉV AIR TOURS
Ikarus 250
IKARUS 250 MALÉV AIR TOURS
20181229-_MG_1409
IKARUS 396 MALÉV AIR TOURS
Centrum 11
IKARUS 260 CENTRUM BUSZ
Faros
IKARUS 55 (FAROS) MALÉV
Csuklós
IKARUS 280 MALÉV
Aeropark Malév busz
IKARUS 280 MALÉV

RÓLUNK MONDTÁK

“Remek program, kellemes időutazásban volt részünk. Sok érdekes látnivalóval dúsított, jó hangulatú céges kirándulás volt. Mindenkinek jó szívvel ajánlom. A felszálló és a leszálló gépek közelsége különleges élmény.”

- Sz. Martin

“Csak ajánlani lehet a repülés szerelmeseinek! Mi a reptér- illetve múzeumlátogatást külön-külön abszolváltuk, szerintem ezek önálló programok, fantasztikus fotózási lehetőségekkel! A személyzet elképesztően kedves és jófej, nagyon tapasztalt szakemberek, akiket élmény hallgatni és beszélgetni is nagyon jó velük.”

- H. Gábor

“Hely ami boldoggá tesz! A repülés és repülőgépek szerelmeseinek kihagyhatatlan! Látnivalókban gazdag szabadtéri múzeum és ha szerencséje van az embernek még egykori pilóták történeteit is meghallgathatjuk személyesen.”

- L. Bálint

“Egy igazi, mindent átfogó repülőtéri látogatás, repülés történeti bemutató. Igazán érdekes és interaktív kiállítás. A legtöbb repülőgép belseje is megtekinthető.”

- F. Dávid

“Hatalmas élmény volt az egész családnak. Egy profi csapat vezetésével sok olyan érdekességet láthattunk, amit utasként, váróként nincs lehetőség. A vezetőinknek óriási köszönet, profi csapat, akiken még mindig látszik a MALÉV, a repülés és a munkájuk iránti alázat, tisztelet és szeretet.”

- A. Zoltán

Történetünk

Az Aeropark története 1988. február 23-án indult, a szovjet hadsereg Déli Hadseregcsoportjától kiállítási célokra kapott Il–14T repülőgép átadóünnepségén. Itt jelentette be Veress István, a Közlekedési Múzeum főigazgatója, valamint Erdei Tamás, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) vezetője a „repülőtéri skanzen” megalapítását. Az „ős-skanzen” a repülőtér belterületén, az akkori Malév hangár mellett állt, itt tárolták a 04-es oldalszámú Il–14-est, a HA-MOA lajstromjelű Il–18-ast, valamint a HA-LBE lajstromjelű Tu–134-est is.

Az ekkor repülőgép-skanzennek nevezett kiállítás végül 1991-ben nyílt meg, a 31L futópálya síkja és a 2-es terminál közötti részen, az év októberében vontatták át új helyére az Il–14-est, a HA-MOA lajstromjelű Il–18-ast valamint a Tu–134-est, majd kiállították a Tesla leszállítóradart és vezérlőkonténerét is. A kiállított repülőgépek a Közlekedési Múzeum tulajdonába kerültek és a repülőtéri szolgálatoktól további eszközök érkeztek a gyűjteménybe. Az állagmegóvást valamint a bemutatást pedig az LRI vállalta. A 1993-tól állandó jelleggel látogatható kiállítás jelentős fejlesztésére azonban sem az LRI, sem a később abból átalakulással létrejött Budapest Airport Zrt. akkori vezetése nem tudott kellő gondot fordítani, így a tevékenység lényegében az állagmegóvásra korlátozódott.

2004-ben vette át az üzemeltetést a Ferihegy Repülőgép Emlékpark Kulturális Alapítvány. Üzemeltetésük 10 éve alatt a két legfontosabb fejlesztés volt, amikor példátlan összefogásnak köszönhetően a HA-MOG lajstromjelű Il-18 repülőgép a múzeumba érkezett, és amikor önkéntesek szervezésében és kivitelezésében az Il-14 repülőgép új festést kapott.

2014 tavaszán vette át az üzemeltetést a Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. Már ez év nyarán jelentős fejlődés volt tapasztalható: az arculat megújult, az immár Aeropark néven működő kiállítás területe rendezésre és parkosításra került, a repülőgépek teljes külső-belső tisztítást kaptak, több földi kiszolgáló eszköz és a HA-MOG külső felújítást kapott, a korábbi toi-toi WC-k helyett színvonalas mosdóhelyiség került kialakításra, a korábbinál lényegesen nagyobb létszámú, repülés iránt elkötelezett múzeumőr-személyzet kalauzolja a látogatókat, továbbá egy repülőgép-szimulátor is megkezdte üzemelését, amely a belépődíj fejében díjmentesen használható. 2014 végén az Aeropark téliesitése is megtörtént, valamint elindult a múzeum ajándékboltja, az Aeroshop, 2015 júniusában pedig a múzeum kávézója, az AeroCafé.

A Légiközlekedési Kulturális Központ és a Budapest Airport Zrt. vezetése azon dolgozik, hogy a jövőben Európa egyik legkülönlegesebb és legmagasabb színvonalú repülőmúzeuma és légiközlekedési látogatóközpontja jöjjön létre Ferihegyen.

https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag a vendégeink számára ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.