ILJUSIN IL-14T
HA-MAL

IL-14
HA-MAL

Az Il-14 a Szovjetunióban az 1950-es évek elején kifejlesztett kétmotoros, kis hatótávolságú szállító repülőgép, mely az Il–12 továbbfejlesztett, javított változata. Polgári és katonai szállítási feladatokra egyaránt alkalmazták. A Szovjetunión kívül Csehszlovákiában, a Német Demokratikus Köztársaságban is gyártották. Az Il-14 első prototípusa 1950. szeptember 20-án emelkedett először a levegőbe. Az elhúzódó fejlesztés és repülési próbák miatt csak 1954-re vált alkalmassá a sorozatgyártásra. A Svecov AS-82T csillagmotorokkal felszerelt repülőgép belföldi és nemzetközi légiforgalomban egyaránt elterjedt, bevált. Az időközben megjelent modernebb, gázturbinás sugárhajtóművekkel, és légcsavaros gázturbinákkal felszerelt utasszállító repülőgépek az 1960-as évek elejétől hamar kiszorították a polgári légiközlekedésből. Katonai és egyéb speciális feladatokra (például a szovjet sarkvidéki légiflottában) azonban még az 1980-as években is használták.

Magyarország összesen tíz darabot Il-14-t üzemeltetett 1956 tavaszától. Ezek közül kettő kormánygépként szolgált, a többit a Malév utasszállítási feladatokra alkalmazta, ahol az üzem során a repülőgépek a nemzetközi utasforgalom mellett a belföldi légi forgalomban is részt vettek.

Az utolsó magyar belföldi légijáratot is Il-14 típusú repülőgéppel teljesítette a légitársaság – a járat 1969. március 15-én érkezett Debrecenből Budapestre. A Malév repülőgépeinek többségét a kivonás után a Szovjetunió 1970-ben visszavásárolta a sarkvidéki légiflottája részére.

Az Aeropark Il-14T típusú, 147001821gyártási számú repülőgép 1957-től a szovjet légierőnél szolgált és a 04-es oldalszámot viselte. 1970-től a Déli Hadseregcsoport Légierő PCs 226. szállító ezrednél szolgált. Utolsó bázisrepülőtere a NDK-beli Sperenberg volt, ahonnan 1981-ben az Ukrajna területén lévő Mirgorod város katonai repülőterére került tárolási célból.

1987-ben üzembe helyezték és november 25-én repülték át Tökölre, majd december 8-án Ferihegyre, eredeti katonai festéssel, ahol átadták a Magyar Néphadsereg részére. Majdnem két év tárolás után 1989. február 23-án ünnepélyesen átadták a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak. Összesen 5928 órát repült. Az ajándékként kapott repülőgép sokáig álldogált a műszaki előtér egy félreeső részén, végül 1994-ben átvontatták az Aeroparkba. 2009 őszétől, majd 2010 elején, egy internetes fórumon szerveződött csapat segítségével átfogó felújítási munka kezdődött el rajta, melynek része a teljes, a Malév által üzemeltetett repülőgépek mintája alapján készült külső festés, és a motorok bemutató céljára történő üzembe helyezése. Az akkori csapat jelentős része ma az LKK főállású dolgozója vagy önkéntese.

Hossz / Length: 21,31 m
Fesztáv / Wingspan: 31,7 m
Magasság / Height: 7,8 m
Szárnyfelület / Wing area: 100 m2
Üres tömeg / Empty weight: 12 420 kg
Maximális felszállótömeg / Maximum takeoff weight: 17 500 kg
Utasférőhely / Capacity: maximum 24 –36 fő
Hajtómű / Powerplant: Svecov AS-82T, 2x2417 kW (2 x 1 900 LE)
Legnagyobb sebesség / Maximum speed: 412 km/h
Utazósebesség / Cruising speed: 325 km/h
Utazómagasság / Cruising altitude: 1 700- 2 500 m
Hatótávolság / Range: 1 800 km
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.