MIG-21 BISZ

_Mig-21 2
41-es oldalszámú MiG-21 BiSz

A MiG–21 a Szovjetunióban, a Mikojan–Gurevics Tervezőirodában az 1950-es évek második felében kifejlesztett teljesen fémépítésű, félhéjszerkezetű, deltaszárnyú, behúzható futóművel, gázturbinás sugárhajtóművel, utánégetővel, hermetikusan zárható kabinnal, katapultüléssel ellátott, egyszemélyes, elsősorban frontvadász feladatkörre kifejlesztett kis hatótávolságú repülőgéptípus.

A prototípus első nyilvános bemutatkozása a Szovjet Repülők Napján történt 1956 júniusában, a Moszkva melletti Tusinói repülőtéren. A típus sok módosításon, fejlesztésen ment keresztül, mialatt kora egyik legfélelmetesebb, a Varsói Szerződés tagállamainak elsődleges vadászrepülőgépévé fejlődött, a katonai repülés egyik meghatározó mérföldköve lett. Feltűnt a hidegháború minden „forró” pontján, a NATO elsődlegesen leküzdendő vadászgép típusává vált. Legyártott darabszáma miatt kiérdemelte a „legnagyobb darabszámban gyártott gázturbinás sugárhajtóműves vadászrepülőgép” címet.

Az első MiG–21-es vadászrepülőgépek 1961-ben érkeztek Magyarországra. A Magyar Néphadsereg összesen 261 db-ot rendszeresített a típusból és három ezred repülte őket.

Az Aeroparkban látható példánnyal mintegy 1600 órát repültek, a gép utoljára 1998 tavaszán emelkedett a magasba. Ez a típus négy fegyvertartóval rendelkezett, akárcsak az előd MiG-21MF változat, de modernebb hajtóművel, lokátorral és fegyverzettel szállította a gyártó. A BiSz alváltozatokat közelharcra szánták. A repülőgép gázturbinájával rövid ideig képes volt 1:1 tolóerő/tömeg arányra, amely felülmúlta a negyedik generációs Lockheed-Martin F-16A változatokat. A MiG-21BiSz látóhatáron túli légiharcra nem volt alkalmas. A repülőgéppel lehetett szabadesésű bombákat és nem irányított rakétákkal földi csapásmérést is végezni, de ennek találati valószínűsége csekély volt.

A 41-es oldalszámú gép nagyjából két évtizedig állt a pápai repülőtéren, amikor négy repülőbarát 2019-ben megvásárolta. A Nyugat-Dunántúlról Berekfürdőre került, ahol külső felújításon esett át. A MiG-21 BiSz 2021 őszén érkezett meg az Aeroparkba, ahol egyetlen katonai gépként, kortársa, a Tu-154-es mellett kapott helyet. A pilótakabin felújítása és rekonstrukciója jelenleg is zajlik, a repülőmúzeum nagyrendezvényein időről-időre a fülke is megtekinthető.

Hossz / Length: 14,7 m
Magasság / Height: 4,1 m
Fesztáv / Wingspan: 7,1 m
Szárnyfelület / Wing area: 23 m2
Maximális felszállótömeg / Maximum takeoff weight: 10000 kg
Legnagyobb sebesség / Maximum speed: 2175 km/h; 2,05 Mach
Utazómagasság / Cruising altitude: 17500 m
Hatótávolság / Range: 6-700 km
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.