Antonov An-2R
HA-YHF

AN-2
HA-YHF

Az An-2-es, a második világháború után, a szovjet Antonov tervezőirodában kifejlesztett többcélú, egymotoros, kétfedelű repülőgép. Eleinte a Szovjetunióban készültek, majd Lengyelország lett a fő gyártója, de Kínban is közel ezer példány készült. Első prototípusa 1947-ben szállt fel először, és ezután egészen 2002-ig gyártották. Ezzel a világ leghosszabb ideig gyártott típusainak egyikévé vált, annak ellenére, hogy már a gyártás kezdetén sem számított korszerűnek a kétfedelű, részben vászonnal bevont szárnyaival, nem behúzható futóművével. Körülbelül 16 200 darabot gyártottak belőle. Kezdetekben a szovjet aviatikusok Annuskának becézték, Magyarországon az Ancsa név ragadt rá. Felszerelhető sítalpakkal, készült belőle hidroplán változat is An-2V típusjellel, valamint An-3 típusjellel kifejlesztették gázturbinás változatát is. A repülőgép a világ valaha gyártott legnagyobb egymotoros, kétfedelű repülőgépe. Robusztussága, igénytelensége és könnyű karbantarthatósága miatt az An-2-es mezőgazdasági repülés egyik legkedveltebb típusa hazánkban, napjainkban is.

Az Aeroparkban kiállított HA-YHF nem eredeti lajstromjelű An-2R típusú 1G181-42 gyártási számú repülőgépet 1978-ban gyártották Mielec-ben a PZL művekben. Még ez évben megérkezett a MÉM RSz részére, és 1979. január 5-én megkapta a Légialkalmasági bizonyítványát valamint a HA-MDK lajstromjelet. A tavaszi munkákban már kivette részét. 1995. november 12 dátummal kivonták a használatból. 1999. május 16-tól elkezdődtek a McDonald’s részére az átalakítási munkálatok Budaörsön, majd 2000. május 20-án került felállításra a XVIII. kerületi Üllői úton.

Időközben a gyorsétterem megszűnt, a repülőgép sorsa kritikussá vált. Ekkor a Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) úgy döntött, hogy megmenti a repülőgépet és elhozza az Aeroparkba. 2014. szeptember másodikán a szállítás megtörtént, majd 2015 nyarán elkezdődtek a festési munkálatok, melyeket Lőcsei Zoltán, Gyöngyösi Balázs és Labancz Balázs végeztek A Malév 2012. február harmadiki megszűnése kapcsán a park vezetése úgy döntött, hogy emléket állítva, a Malév Aero Club-nál működött HA-YHF repülőgépnek, színeit és lajstromjelét festik rá. A belseje is felújításra került, és azóta a gyermekek, felnőttek kedvenc játszóterévé vált, alkalmanként születésnapi zsúroknak, rendezvényeknek is otthont ad.

Hossz / Length: 12,90 m
Fesztáv / Wingspan: 18,17 m - 14,26 m
Magasság / Height: 4,1 m
Üres tömeg / Empty weight: 3 250 kg
Maximális felszállótömeg / Maximum takeoff weight: 5 500 kg
Utasférőhely / Capacity: maximum 12 fő
Hajtómű / Powerplant: Svecov AS-62IR csillagmotor, 1 x 736 kW (1 x 1000 LE)
Utazósebesség / Cruising speed: 190 km/h
Szolgálati magasság / Servising altitude: 1m – 4 350m
Hatótávolság / Range: 900 km
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag a vendégeink számára ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.