JAK-40E
HA-YLR

HA-YLR
HA-YLR

A típus kifejlesztését a Jakovlev tervezőiroda 1960-ban kezdte el abból a célból, hogy az akkorra már elavult, szovjet belföldi járatokon üzemelő, az Aeroparkban is megtekinthető Li-2 és Il-14 típusok leváltása a gyenge infrastruktúrával rendelkező vidéki repülőterekről is zökkenőmentes lehessen. A repülőgép első felszállására 1966. október 21-én került sor, majd 1967-ben a Szaratovi Repülőgépgyárban kezdődött el a sorozatgyártás. Helyi körökben sugárhajtású Li-2-nek is nevezték.

Az 1967–1981 között folyt gyártás során összesen 1011 darab Jak-40 készült. Ezek nagy részét a Szovjetunióban az Aeroflot, a belföldi járatokon üzemeltette. 1970-ben a CCCP-87729 lajstromjelű repülőgép egy reklám kőrútra indult először Olaszországba, itt ideiglenes I-JAKA jellel repült, majd 1971-ben távol keletre, majd Ausztráliába látogatott. 1872-ben a típus nemzetközi légi alkalmassági bizonyítványt kapott, így állhatott forgalomba elsőként Olaszországban az Aertirrena, majd nem sokkal később a német General Air légitársaságnál. Az afgán Bakhtar légitársaság és a jugoszláv légierő is az első külföldi felhasználók között volt. A repülőgép közkedvelt volt Kubában, a dél-amerikai országokban, sőt még Vietnámban is. A szovjet utódállamok belföldi járatairól kivont repülőgépek egy részét VIP-kivitelűre építették át, és több vállalat valamint magánszemély így napjainkban is használja. Az nyugat-európai forgalomban már nem vesz részt a zajszint előírások miatt, de például Csehország légiereje még fenntartja a típust.

Az igénytelen üzemeltetésű repülőgéptípusra jellemző, hogy nem kíván infrastruktúrát, van saját, a farokrész alatt lenyitható utaslépcsője, az energia ellátást és hajtóművek indítását biztosító segédhajtóműve. Az egyenes szárnyaknak köszönhetően, az alacsony sebességeken is jó manőverező képesség, a masszív túlméretezett futóművek lehetővé tették, akár füves futópályáról is üzemelést. Mindezeknek azonban szükségszerűen áldozatul esett az utazósebesség.

A típus Magyarországra először 1975-ben érkezett meg, az akkori Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) kalibrálási feladatainak végrehajtására. A Malév 1991-ben rövidtávú járatainak kiszolgálására három darab Jak-40-t szerzett be, de ezektől 1998-ban megvált.

Az Aeroparkban kiállított HA-YLR lajstromjelű, Jak-40E típusú, 9541044 gyártási számú repülőgép 1975. december 17-én érkezett meg Ferihegyre, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) megrendelésére. 1978-ban beszerelték a S. TFIS 7701 teljes légi ellenőrző berendezést, mely az ICAO II kategóriának felelt meg. Később III kategóriára bővítették, ezután pályaellenőrzésekre, ILS bemérésre és egyéb feladatokra használták. 1987-ben a Malév üzemeltetése alá került, ennek megfelelő színekre festették át annyi különbséggel, hogy az ablakok alá felfestették a „Flight Inspection Service” feliratot. A Malévnál történt arculatváltás után 1993-ban az új színtervhez hasonló festést kapott. A repülőgép továbbra is az LRI tulajdonában maradt, de a LinAir nevű légitársasággal közösen üzemeltették. A repülőgéppel az LRI a 90-es évek elejétől a környező országokban is igen kedvező visszhanggal végezte a műszeres beméréseket, majd a piaci helyzet változása a repülőgéppel végzett munkarepülések csökkenését is magával hozta. A Jak-40-est sokáig a műszaki előtéren tárolták, majd 2001 tavaszán került az Aeroparkba.

Hossz / Length: 20,36 m
Magasság / Height: 6,5 m
Fesztáv / Wingspan: 25,00 m
Szárnyfelület / Wing area: 70,00 m2
Üres tömeg / Empty weight: 9 400 kg
Maximális felszállótömeg / Maximum takeoff weight: 16 100 kg
Utasférőhely / Capacity: maximum 32 fő
Hajtómű / Powerplant:Ivchenko AI–25, 3x14,71 kN
Legnagyobb sebesség / Maximum speed: 60 km/h; 0,6 Mach
Utazósebesség / Cruising speed: 500 km/h
Utazómagasság / Cruising altitude: 8 000 m
Hatótávolság / Range: 1 000 km – 1 450 km
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.