Ilyen kalandosan érkeztek a Tu-154-esek a Malévhez 50 éve

50 évvel ezelőtt új korszak köszöntött be a magyar polgári repülésben. Szolgálatba állt a Malévnél az első Tu-154-es, ezzel a magyar légitársaság az új típus egyik első üzemeltetője lett a keleti blokkban. A kékorrú nagyvasak közel 30 éven át repültek a vállalatnál. Mazalin Tibor szinte a kivonásáig dolgozott a típuson, és tagja volt annak a személyzetnek, amelyik elsőként kapta meg a kiképzést és a jogosítást a Tu-154-esre a 70-es évek elején, és amelyik az első géppel LCAladárral landolt a budapesti betonon 1973. szeptember 5-én. Izgalmas néhány hónap volt, amíg eljutottak az Uljanovszkban zajló elméleti tanfolyamtól a berepülésekig.

A jubileum alkalmából jön a Tu-154-es ünnep az Aeroparkban! Szeptember 9-én számtalan rendhagyó reptérlátogatást indítunk a Malév első Tu-154-eséhez, amely továbbra is Ferihegy lakója, és ezen a napon átköltözik régi szolgálati helyére, az 1-ea terminál forgalmi előterére. Az érdeklődők ezen a programon és a nap folyamán az Aeroparkban olyan pilótákkal, légiutaskísérőkkel és műszakiakkal találkozhatnak, akik ezer szálon kötődnek a legendás típushoz, így többek között Mazalin Tiborral, Horváth Sándor egykori típusfőpilótával, Horváth Zoltán kapitánnyal, Antolik Tamás kapitánnyal, Nagyváthy Sándor fedélzeti mérnökkel, Józsa Dóra és Szőnyi Éva légiutaskísérővel.
Részletes programokat és jegyvásárlás itt: https://aeropark.hu/szeptember-9-tu-154-unnep-az-aeroparkban/

Ferihegyen 1970 novemberében volt látható először Tu-154-es. Az Aviaexport akkor tulajdonképpen promóciós céllal, bemutatóra hozta a gépet, amely két napot tartózkodott Magyarországon. A Malév egyébként két évvel korábban, 1968-ban lépett be a jetkorszakba, amikor megjelentek a flottában az első sugárhajtású gépek, a Tu-134-esek. De nem kellett sokat várni a jóval nagyobb, közel 150 férőhelyes utasszállítókra. Az 1970-es bemutató után viszonylag hamar döntés született a repülőgépállomány bővítéséről, és 1972 elején már egy magyar légügyi delegáció tárgyalt Moszkvában – első körben – három Tu-154-es beszerzéséről. Pár hónappal később pedig meg is kezdődött az első pilóták kiképzése az új típusra.

Miben különböztek a Malévnak készülő példányok a többitől? Hogyan valósult meg a háromfős pilótafülke a nagyvasakon? Milyen nehézségekbe ütközött a műszerfalak áttervezése és feliratozása? Milyen út vezetett addig, hogy fél évszázaddal ezelőtt az első menetrend szerinti járatát teljesíthette az ikonikus típus a Malév színeiben? Tucatnyi történetet oszt meg Mazalin Tibor, akinek karrierjében óriási szerepet játszik a „nagyvas”. A YouTube csatornánk legújabb epizódjában ezekről is mesélünk: https://youtu.be/02dd-9xlzxM?si=XbyLOOrUz4NSpcID

tu-154_youtube_hatter

Az első Tu-154-es ma is Ferihegy lakója

LCAladár otthona mind a mai napig Ferihegy, a reptérlátogatások résztvevői is rendszeresen láthatják. A Tu-154-es széleskörű repülőtéri összefogásnak köszönhetően akkor nyerte vissza eredeti, a 70-es években jellemző festésképét, amikor 2018-ban érkezésének 45. évfordulóját ünnepeltük. A történelmi repülőgép évente többször feltűnik a 2-es terminál közelében, amikor például a repülőtér szakemberei és a földi kiszolgálószervezetek munkatársai az utashidakat kalibrálják a segítségével, vagy megkezdik a felkészülést a téli időszakra és előkerülnek a jégtelenítő autók. A Légiközlekedési Kulturális Központ azt tervezte, hogy LCAladár pilótafülkéjében egy egyedülálló Tu-154-es szimulátort alakít ki, ám az erre szánt forrásokat 2020-ban elvitte a pandémia. A projekt továbbra is napirenden szerepel, az élet azonban úgy hozta, hogy a Tu-154-es szimulátort megelőzte egy Tu-134-es. A különleges berendezés, amely egyébként egy valódi 34-es orrából lett kialakítva, már a nyár folyamán megérkezett az Aeroparkba. Hamarosan bárki kipróbálhatja, hogyan repülték a pilóták annak idején a kistuskót, a szimulátor hivatalos bemutatása a repülőmúzeum igencsak mozgalmas őszi szezonjában várható.

LCAladár a megérkezése után egy héttel, szeptember 13-án teljesítette az első menetrend szerinti járatát Moszkvába. De nem kellett sokat várni arra, hogy némelyik nyugat-európai útvonalra is beforgassa a gépet a Malév. Ezekre a frekventált célállomásokra azonban az első időkben nem volt egyszerű a Tu-154-essel repülni, mivel a nyugati repülőterek műszaki szempontból nem voltak felkészülve a típus fogadására. 1973 végéig az első három Tu-154-es közel 14 ezer utast szállított, több mint 260 járatot és 560 repült órát teljesítve. 1974-ben a nyári menetrend életbe lépésével pedig már ezek a gépek repülték a legfontosabb útvonalakon a járatokat.

Az első Tu-154-eseknél időnként előfordult, hogy egy olajszivattyú és az indítógenerátor meghibásodott, a vezérlőrendszer pedig nem adta megfelelő sorrendben a parancsokat, ezért valamelyik hajtóművet nem tudta beindítani a személyzet. Ha ez egy Budapesttől nem túl távoli repülőtéren történt, akkor az alkatrészutánpótlás és a javítás viszonylag egyszerűen kivitelezhető volt. 3-4000 kilométernyire Magyarországtól viszont már igencsak költséges műfajnak számított egy hajtóműcsere. Előfordult, hogy ilyen meghibásodás miatt Kuvaitban ragadt a légitársaság valamelyik gépe. Így aztán felvetődött, hogy kidolgozható-e egy kéthajtóműves felszállás és üzem a Tu-154-esre.

Időutazás a 70-es évekbe, Tu-154-essel…

https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.