Szeptember 9.: Tu-154 ünnep az Aeroparkban

Tu-154

Időutazás, élmény, történetek: visszarepülünk a 70-es évekbe! 

 

Fél évszázaddal ezelőtt érkezett meg Magyarországra a Malév első Tu-154-ese, ezzel új korszak köszöntött be a nemzeti légitársaság életében. A HA-LCA lajstromjelű repülőgépet 1973. szeptember 5-én repülte haza dr. Fülöp András főpilóta, a gép pedig szeptember 13-án teljesítette első menetrendszerinti járatát Moszkvába.

 

Ezt az évfordulót, és „Aladár” 50. születésnapját ünnepeljük 2023. szeptember 9-én az Aeroparkban és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren látványos és rendhagyó reptérlátogatásokkal, valamint interaktív, tematikus programokkal.

Kezdés: 12:00 óra

Zárás: 18:00 óra

Tu-154 régen és ma

Ezen a napon visszautazunk az időben: a Malév első Tu-154-esét átvontatjuk a történelmi 1-es Terminál forgalmi előterére, ahol korabeli földi kiszolgáló járművekkel vesszük körbe, mintha csak egy járatra indulna a 70-es években. Több alkalommal indítunk speciális reptérlátogató túrákat a géphez: a Malév Ikarus autóbuszokon, valamint az állóhelyen olyan pilóták, légiutas-kísérők mesélnek, sztoriznak a gépről, akik évtizedeken át repülték a típust.

Kiderül, miért számított nagy előrelépésnek annak idején, hogy megjelent a „Nagyvas” a Malév flottájában. Beszélünk arról, hogy milyen volt ezen a repülőgépen nap mint nap dolgozni, milyen menetrend szerinti és speciális járatokat teljesítettek vele, egyáltalán hogyan kellett vezetni, milyen kiszolgálást igényelt az 54-es.

Sok légiutas-kísérőnek a mai napig kedvenc típusa ez a repülőgép, elmesélik majd, hogy miért, és hogy mi mindent kapott az utas a fedélzeten egy Budapest-Berlin, vagy egy Budapest-Moszkva járaton. De szóba kerül az egyik leghátborzongatóbb esemény is, hiszen négy évtizeddel ezelőtt ezen a repülőgépen zajlott le a varsói túszdráma, amikor egy lengyel kiskatona azt követelte, hogy a személyzet vigye őt a nyugat-berlini Tempelhof repülőtérre.

Akik pedig a látogatókat fogadják a gépnél: Horváth Sándor, a típus egykori főpilótája, Horváth Zoltán kapitány, Antolik Tamás kapitány, továbbá Horváth Árpád és Nagyváthy Sándor, akik fedélzeti mérnökként dolgoztak a Tu-154-esen, Józsa Dóra és Szőnyi Éva légiutas-kísérő.

Tu-154 Ferihegy 1

 

A Tu-154-es jubileumi reptérlátogatásokra itt válthatsz jegyet.
A JUBILEUMI TU-154-ES REPTÉRLÁTOGATÁSOKRA VALÓ JELENTKEZÉST LEZÁRTUK, UTÓLAGOS REGISZTRÁCIÓRA/JEGYVÁSÁRLÁSRA NINCS LEHETŐSÉG!

Nemcsak a repülőtéren, hanem az Aeroparkban látható Tu-154-esnél (HA-LCG) is zajlanak a programok, ahol a típust jól ismerő szakemberek mutatják be egész nap a fedélzet titkait. Szeptember 9-én emellett Malév találkozót is tartunk: a vállalat azon dolgozói érkeznek a repülőmúzeumba, akik ezer szállal kötődnek a legendás típushoz. Ha annak idején Te is utaztál valamelyik görög szigetre ezekkel a gépekkel, rajongsz a típusért és a repülésért, vagy izgalmas történeteket hallgatnál és repteres szakemberekkel beszélgetnél, ezen a napon nálunk a helyed!

A Malévnél az évtizedek során összesen 18 Tu-154-es repült, 2001-ben vonták ki őket végleg a forgalomból. A korszaknyitó példány, „LCAladár” 1993-ban, már áruszállításra átalakított cargo gépként teljesítette utolsó útját. Azóta is a ferihegyi repülőtér lakója. A repülőgép 45. születésnapjára széleskörű repülőtéri összefogásnak köszönhetően visszakapta eredeti, klasszikusnak mondható festésképét, az Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központnak pedig további tervei vannak vele. Erről a projektről itt olvashatsz részleteket.

55 évvel ezelőtt jelent meg az égbolton a Tu-154-es

A típus története a 60-as évek közepére nyúlik vissza. A nagy múltú szovjet Tupoljev-tervezőirodában egy közepes hatótávolságú, 150-160 utas szállítására alkalmas típus tervein dolgoztak. Az első, CCCP-85000 lajstromjelű gépet az OPIT-üzemben készítették, és Zsukovszkijban emelkedett először a levegőbe 1968. október 3-án. Az első utasjárat 1972. november 9-én indult Vnukovóból (Moszkva) Mineralnije Vodiba, és még ebben a hónapban felszállt az első nemzetközi is Moszkvából Prágába. A gyors ütemben készülő gépek hamar kiszorították az Il-18-as és a már igencsak öreg és zajos Tu-104-es gépeket a nemzetközi vonalakról. Ferihegyen 1973 tavaszán jelentek meg, és sokáig egyeduralkodók voltak a Moszkva-Budapest egykori “barátságjáratokon”. A szocialista országok légitársaságai sorra rendelték meg a típust, az első a Balkan, a következő a Malév és az egyiptomi légitársaság lett, de került belőle Kubába is.

https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag a vendégeink számára ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.