Zsaludek 70

Zsaludek Endre repülőmérnök 70 éves lett.
Ezt nehéz elhinni, mert kevés fiatal tud olyan energiával, olyan fáradhatatlanul, olyan odaadással dolgozni, mint Ő.

Mi, itt az Aeroparkban, végtelenül hálásak vagyunk Endrének. A hosszú évek során, amit velünk töltött, felbecsülhetetlen hozzáadott értékkel gazdagította a kiállított repülőket, és bennünket, akik ugyanazért az ügyért dolgozunk. Teljesen önkéntes alapon, önzetlenül, heti rendszerességgel jön: javít, pótol, restaurál, festésmintát tervez, speciális izzókat szerez és cserél, seregélyeket kerget és mindannyiunknak példát mutat. Nincs olyan repülőműszaki terület, aminek ne lenne mestere.

Endre_2

Az utóbbi években Endre legnagyobb „Aeroparkos” projektje az itt kiállított IL-14 motorjának újraindítása volt. Évekig tartott ennek előkészítése: egyfelől a kényes és bonyolult, közel 60 éves szerkezet biztonsággal üzemképessé élesztése, másrész – és ez volt a nehezebb – ehhez megszerezni az összes engedélyt és hozzájárulást. Az a sokezer ember, aki megtisztelt bennünket az elmúlt szombaton, 2023. június 24-én a Múzeumok Éjszakáján, boldogan volt szem-és fültanúja az 1900 lóerős, 14 hengeres csillagmotor feldübörgésének, komoly füstjelenségek közepette. A pilótafülke ablakából egy boldog arc mosolygott ki: Zsaludek Endre.

Isten éltessen, Endre, még sokáig, jó erőben, egészségben; legyél még sokáig ilyen lelkes tagja az Aeropark csapatának is!

Endre_1

Zsaludek Endre (Zsalu1953): Endre neve a repülők között nem cseng ismeretlenül. Hosszú éveken keresztül (1974. augusztus 1.) a Malévnál, majd a szétválás után az Aeroplex-nél dolgozott KLGS (különleges berendezések: elektronika, műszerek) a „nyugati világ” repülőgépéin, mint avionics szakemberként, szakmérnökként, termelésirányítóként, CRS Support minősítéssel.

Mikor kerültél a Malévhoz?

A Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskola, Gyengeáramú kar, Műszer automatika szak, Folyamatszabályozási ágazatának elvégzése után 1974. augusztus 1-én léptem be a Malévhez. Akkoriban mániákusok és katonaszökevények (egy hónap alapkiképzés) jelentkeztek ide. Friss házas lévén, nekem mindkettő bejött.

esti

Miért ezt a pályát választottad? Azaz, honnan a repülés szeretete?

Rákosszentmihályon születtem, és ott éltem 27 éves koromig. Általában az ILS rendszeressé válásáig, Dunakeszi felől jövő, illetve a negyedik fordulót végrehajtó repülőgépek a házunk felett szálltak el. A felszállókat, melyek nem délnek mentek szintén láttam. Kell ennél több? A technikán kívül főleg a festésminták ragadtak meg.

Mi volt az első géptípus, amin dolgoztál?

Belépésem évében még ősszel elkezdtem az Il-18-at tanulni, és rögtön utána a Tu-134-et. 1975. október 22-én már érvényes szakszolgálati engedélyem volt. 1977-ben a Tu-154-es jogosítást is megszereztem. Később a Boeing 737 teljes változatira, (MAX kivételével) a Fokker 70/100, és a Bombardier Q400 repülőgépekre is. Utoljára, és ami aktív is az Aero Vodochody L-29 Delfin KLGS/Avionics jogosítás.

Honnan jött a repülőgép restaurálás ötlete?

Mindig kötődtem a technikatörténeti dolgokhoz, már a Malév Repülés- és Üzemtörténeti kör keretén belül is (1975 óta) kiállításokon segédkeztem, előadásokat filmvetítéseket tartottam, kutattam régi fényképeket, leírásokat, a „skanzen” bizottságban benne voltam, és készítettem a méretarányos terveket is.


Melyek azok repülőgépek, amelyeket a te közreműködéseddel restauráltak?

1991-ben elkészítettem a HA-MOA festésterveit és még ősszel elkezdődött az átfestési munka. Ezt követte a HA-LBE. Ekkor már az Il-14-es tervek is elkészültek. A megvalósításra kicsit várni kellett. A restaurálási munkára a Li-2 (HA-LIX) hívta fel a figyelmemet. Sajnos, viszonylag későn kapcsolódtam a Goldtimer Alapítványhoz. Kezdetben csak a motorok kábelkoszorújában segédkeztem, aztán egyre gyakoribbá vált a munkakapcsolat. Sok apróbb munka mellett a legnagyobb alkotásom a HA-LIX Malév színekre való átfestési tervek elkészítése, munkában való közreműködésem. Ma már az alapítvány fő munkatársa vagyok.
A másik nagy „művem” a Ferihegy Repülőgép Emlékpark Il-14-es típusú repülőgépének Malév színekre történő átfestése, üzembe helyezése. E téren tevékenykedő csapat szakmai vezetője vagyok.

il_18
ha_mal

Mint ismert, a neved, az Aero História típusismertető füzetekhez is kapcsolódik. Hogyan jött ez az ötlet?

Mint említettem a Malév Repülés- és Üzemtörténeti Körben tevékenykedtem és egyik rendezvényünk a Li-2-es ankét volt. Ez alkalomra, bevallom lengyel és NDK füzetek mintájára, más tartalommal kibővítve egy ismertető füzetet szerkesztettem. Nagy sikere lett, így hamarosan megszületett a második kiadvány, ami a másik repülőgép kedvencemről, az Il-14-ről szólt. Hosszú szünet után meghallva a HA-LIX felélesztését, újra felmerült az ismertető füzetek ötlete. A Magyar Repüléstörténeti Társaság partner volt ebben és ma már a sorozat nyolcadik elemét írom, történetesen a Boeing 737-ről.


Mivel telnek napjaid?

Napi feladatokra koncentrálok, mint nyugdíjasként, igyekszem a polgári repülés területein minél több helyen hasznosítani magamat.
– Az Aeroparkban rendszeresen dolgozom, a történelmi repülőgépek megóvása, és az utókornak bemutatása érdekében.
– Mint korábban említettem, a Goldtimer alapítvány muzeális repülőgépéiért is aktívan dolgozom, a rendezvényeinek résztvevője vagyok.
– Egy friss feladat, a Komo-sky tulajdonában lévő L-29 Delfin szakszolgálati engedéllyel rendelkező minősítő szerelője vagyok.
Van két honlapom is: a li-2.hu és az il-14.hu 


Mik a terveid?

Szeretném a repülést a történelmén át bemutatni, hogy akik ma utaznak, vagy feladataikat végzik vele, lássák a múltat, a küzdelmet, ami során eljutottunk a ma hétköznapjaihoz.

361183637_664104862411774_3784772984670189982_n
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.