tu-134_header_1

Próbáld ki, milyen a repülőgépvezetés élménye azon a típuson, amivel a 60-as években számos kelet-európai légitársaság belépett a „jetkorszakba”. Felszállni egy üvegorrú Tu-134-essel, utazómagasságra emelkedni, közben az egyes rendszereket működtetni, és gyönyörű tájakat nézni? Az Aeroparkban ez is lehetséges! Ráadásul nem is akármilyen módon! A szimulátor egy sok tízezer órát a levegőben töltött Tu-134-es pilótafülkéjében épült meg, ahol eredeti műszerek mutatják a repülési paramétereket. 

 

Utazz vissza abba a korszakba, amikor a pilótafülkében még 3-4, esetenként 5 fős személyzetek dolgoztak, hogy kiszolgálják a repülőgépet. Hogyan történt a navigáció? Hogyan kellett leszállni a „zsebrakétával”, vagy ahogy itthon hívták a „kistuskóval”? Milyen kormányerők hatnak kis- és nagy sebességnél? Mi mindenre kellett figyelni megközelítés közben? Ismerd meg ezt a legendás típust, ami a Malév életében évtizedeken át meghatározó volt, hiszen 1968-tól 1998-ig álltak szolgálatban a nemzeti légitársaságnál!

Európában egyedülálló historikus szimulátor

Európában számos helyen bepattanhatsz napjaink modern repülőgépeinek szimulátoraiba, de Tu-134-es szimulátorral csak a ferihegyi repülőmúzeumban találkozhatsz! A Boeing 737-essel és az Airbus A320-assal úgy érzed, hogy már valamennyire képben vagy? Akkor itt az ideje kipróbálni egy történelmi típust, amely a repülés hőskorába is visszarepít! Ráadásul nemcsak a szimulátorban ismerkedhetsz meg a legendás utasszállítóval, hanem élőben is! Az Aeropark egyik népszerű látnivalója a HA-LBE (Elemér) lajstromú gép, amely 1969-től 1991-ig repült a légitársaságnál, és az elmúlt években átfogó külső-belső restauráláson esett át, utastere és pilótafülkéje egyaránt megújult.

tu-134_szolgaltatasok_hatter

FOGLALÁS

Válassz programcsomagjaink közül, és foglalj időpontot. Kérjük, hogy a kiválasztott időpont előtt legalább 15 perccel érkezz meg az Aeroparkba! A szimulátorban tapasztalt operátorunk lesz segítségedre, aki nemcsak a repülőgép kiszolgálásában működik közre, és mutatja meg a főbb rendszereket, hanem segít megtalálni a számodra legizgalmasabb feladatokat, helyzeteket, útvonalakat, miközben instrukcióival, tanácsaival megkönnyíti a dolgodat a szarvkormány mögött! Kérjük, hogy látogatásod előtt mindenképpen foglalj időpontot online! A nagy érdeklődésre való tekintettel nem garantáljuk, hogy adott napon a helyszínen, az Aeropark pénztárában is tudsz jegyet váltani a szimulátorra.

3
lépés

PROGRAMCSOMAGOK

A fel- és leszállásokat gyakorolnád? Iskolaköröket tennél valamelyik nevezetes repülőtéren? Jellegzetes útvonalakat repülnél?  Menetrendszerű járatot teljesítenél? Különleges, izgalmas, vagy extrém repülőtereken landolnál? Nálunk bármelyik lehetséges. 15, 30, 60 és 120 perces programcsomagok közül választhatsz, a tartalom, a célállomás csak rajtad múlik! Minden repülés egy rövid briefinggel kezdődik, amely során operátorunk megismertet a repülőgép kulcsfontosságú rendszereivel, repülési tulajdonságaival. Ezt követően nincs már hátra, mint indítani a hajtóműveket, felgurulni a pályára, és előretolni a gázkarokat, hogy felpörögjenek a jellegzetesen visító hajtóművek, és a magasba emelkedni!

10
program

A SZIMULÁTOR

A szimulátor különlegessége, hogy egy valódi Tu-134-es orrában lett kialakítva. Fejlesztőjének specialitása, hogy régi, analóg műszereket kelt életre, és kapcsolja azokat össze a teljes szerkezetet vezérlő modern számítógépekkel. Így aztán külön hozzájárul a repülési élményhez, hogy 30-40 éves kijelzők mutatják a magasságot, a sebességet, a repülőgép térben elfoglalt helyzetét, az egyes rendszerek paramétereit. Tapasztald meg, hogyan viselkedett a 60-as, 70-es évek ikonikus repülőgépe a levegőben, és hogy mennyit láttak ki a pilóták a meglehetősen kicsi szélvédők mögül. Nyugati pilóták úgy tartották: a repülőgép kiváló, de a kilátás olyan belőle, mintha egy postaláda bedobóján nézne ki valaki.

50
kijelző
tu_134_naplemente_3

A TÍPUSRÓL

A Tu-134 fejlesztését az 1960-as évek elején kezdték, sorozatgyártása 1966-tól folyt. 1984-ig összesen 852 darab Tu-134-es készült el; ez idő alatt a típus a Szovjetunió és a szocialista tábor egyik legelterjedtebb repülőgéptípusává vált. A szovjet konstruktőrök a francia Sud-Aviation SE-210 Caravelle repülőgépet tekintették mintának a fejlesztés során, amelyre maga Hruscsov elnök adott számukra biztatást, miután 1960-as párizsi látogatásán megtekintette a legendás francia típust. A Tu-134-es kifejlesztése azonban nem vadonatúj konstrukció tervezését jelentette, hanem a már meglévő Tu-124-es típust módosították úgy, hogy a Caravelle mintájának megfelelően a hajtóművek a szárnytőből a farokrész két oldalára kerültek, a vízszintes vezérsíkot pedig a hajtóművek felett, a függőleges vezérsík tetején helyezték el.

850
példány

TU-134 A MALÉVNÉL

A Malév a Tu–134-es típust a nemzetközi utasforgalomban 1968-tól 1997-ig használta, továbbá üzemelt néhány példány kormányrepülőgépként is. Magyarországon a típust katonai célból csak a hazánkban állomásozó szovjet csapatok üzemeltették. A típus azért fontos mérföldkő a magyar légitársaság történetében, mivel a Malév ezzel lépett be a 60-as évek végén a jetkorszakba. Az első, HA-LBA lajstromjelű magyar Tu-134-est dr Fülöp András, a Malév későbbi legendás főpilótája repülte Budapestre 1968. december 22-én. A magyar Tu-134-esek közül három múzeumi példány máig megtekinthető: az Aeroparkban látható HA-LBE mellett a HA-LBF a szolnoki, a HA-LBH pedig sinsheimi múzeumban kapott helyet. Az itthon Kistuskónak is becézett típusból az idők során 14 példány repült a Malév színeiben.

14
hazai kistuskó

LBELEMÉR TÖRTÉNETE

A HA-LBE lajstromjelű 8350802 gyártási számú, az Aeroparkban kiállított repülőgép a Malév negyedik Tu-134-eseként, 1969. április 4-én érkezett Ferihegyre. A flottából elsőként nyugdíjazták, utolsó útja 1987. december 18-án Budapest – Varsó – Budapest volt, Durucz Jenő parancsnokkal a fedélzeten. Ezután sokáig a műszaki előtéren állt, majd újrafestése után 1991 októberében került az Aeroparkba és ekkor adták a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába. A leállításáig 24167 órát töltött a levegőben, 19499 leszállással. Sajnálatos tény, hogy mivel az első három Malév-repülőgép mindegyike balesetben vagy katasztrófában fejezte be életútját (a HA-LBA Isztambulban, a HA-LBC Bukarest, a HA-LBD pedig Kijev mellett semmisült meg), az Aeroparkban kiállított HA-LBE repülőgép a legrégebbi megmaradt magyar Tu-134-es.

24.000
repült óra
tu-134_szimulator_header
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.