TUPOLJEV TU-154B-2
HA-LCG

_Tu-154
HA-LCG

A Tu-154-es a szovjet, később orosz gyártmányú, közepes hatótávolságú, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép. A mai napig, bár közforgalmú repülésben már nem, de Oroszország légierejében, a volt Szovjetunió tagállamaiban, Kínában és Észak-Koreában pár példányt még üzemben tartanak. Gyártását 2013-ban fejezték be. Ez volt eddig a legjobban bevált szovjet sugárhajtású utasszállító repülőgép, mely számos elsőséget tudhat a magáénak. Már a típus története is úttörő módon kezdődött: ez volt a Szovjetunió első olyan sugárhajtású repülőgépe, melyet eleve polgári célra, utasok szállítására terveztek. A munkálatok 1963-ban kezdődtek a Tupoljev tervezőirodában, Szergej Mihajlovics Jeger főkonstruktor vezetésével. A cél a Tu–104 és az Il–18 utasszállító repülőgépek leváltása volt.

Első kísérleti példánya 1966-ra készült el a moszkvai Opit gépgyárban. A CCCP-85000 jelzésű repülőgéppel az első felszállást 1968. október 3-án hajtották végre Jurij Szuhov oktatóparancsnok irányítása alatt. Első változatának sorozatgyártása 1970-ben kezdődött el Kujbisevben, a mai Szamara város hatalmas iparterületén. A típus az utasforgalomban 1972-től vett részt az Aeroflotnál.1984-ben tértek át a modernizált változat, a Tu–154M gyártására, az altípust lényeges változtatás nélkül gyártották folyamatosan még közel húsz éven keresztül. Az utolsó Tu–154-es ugyanis 2013 februárjában gördült ki a Tupoljev-utódvállalat, a szamarai Aviakor szerelőcsarnokából, az orosz védelmi minisztérium megrendelésére.

A Malév életében a Tu-154 típusnak meghatározó jelentősége volt. A Tu-154-es típus történetében is rendkívül jelentős szerep jutott a magyar légitársaságnak és a magyar szakembereknek.

Dr Fülöp András vállalati főpilóta ugyanis ragaszkodott elképzeléseihez: szerinte az eredeti ötfős személyzet felesleges és biztonsági kockázatokat rejt magában. Vezetésével alakították ki a Tu–154B–2 altípust, így ICAO CAT II besorolással, háromfős személyzettel repülhettek a magyar személyzetek. Említésre méltó, hogy ez az altípus lett a legsikeresebb a modernizált Tu-154M változat mellett. További érdekesség, hogy egyedül a Malév volt képes az állandó háromfős személyzet bevezetésére, minden más üzemeltető a mai napig öt fővel kénytelen repülni a típust.

A magyar nemzeti légitársaság első Tu-154-esét, a HA-LCA lajstromjelű repülőgépet 1973. szeptember 5-én repülte haza dr. Fülöp András és személyzete. A típust a légitársaság ezután csaknem három évtizeden keresztül alkalmazta, mely idő alatt összesen 18 darab Tu-154-est üzemeltetett. A típust 2001. március 31-én vonták ki az utasforgalomból.

A Tu-154-es vitathatatlan értékei közül néhány példát kiemelve elmondhatjuk, hogy a magyar repülési köznyelvben „nagyvasként” említett repülőgép az egyetemes repüléstörténet egyik legszebb, leggyorsabb, leghosszabb ideig gyártásban tartott és egyben legnagyobb rajongótáborral rendelkező típusa.

Az Aeroparkban kiállított, HA-LCG lajstromjelű, 75A127 gyártási számú repülőgép a Malév ötödik Tu-154-eseként 1975. november 24-én érkezett Ferihegyre, majd rögtön forgalomba állították. Már továbbfejlesztett, Tu-154B változatként, ICAO CAT I minősítéssel került Budapestre, majd az első, moszkvai nagyjavításán, 1980. december végén alkalmassá tették ICAO CAT II leszálláshoz. Ekkor kapta meg Tu-154B-2 típusjelet is. Utolsó forgalmi útját 1992. július 31-én teljesítette Heraklionba. Ezután hosszú ideig a műszaki előtéren várta sorsa alakulását, majd a Közlekedési Múzeum tulajdonába került és 1994. szeptember 24-én átvontatták jelenlegi helyére, Aeroparkba. A repülőgép 21 554 órát repült, 13 803 leszállással.

Érdekesség, hogy a HA-LCG gép teljes életén át valamilyen formában reprezentálta a nemzeti légitársaságot.

Túl azon, hogy számos ismertté vált reklámfotón szerepelt, a vállalat Music in the Air című imázsfilmjének és a forgatás során Tóth Béla és Angyal László fotóművészek által készített legendás air-to-air légifotóknak is főszereplője lett 1982-ben. PR tevékenységét pedig a mai napig fáradhatatlanul folytatja, képviselve a magyar repüléstörténet eddigi egyik legfényesebb fejezetét az Aeroparkban.

A Légiközlekedési Kulturális Központ 2018-ben a repülőgép pilótafülkéjét és farokrészének festését megújította.

Hossz: 47,90 m
Fesztáv: 37,55 m
Magasság: 11,40 m
Szárnyfelület: 201,45 m2
Üres tömeg: 52 500 kg
Maximális felszállótömeg: 98 000 kg
Utasférőhely: 143–161 fő
Hajtómű: Kuznyecov NK-8-2U, 3 x 10 500 kP
Legnagyobb sebesség: 1078 km/h; 0,88 Mach
Utazósebesség: 850 km/h; 0,82 Mach
Utazómagasság: 10 - 12 500 m
Hatótávolság: 3 000 km – 4 500 km
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.