Mi-2
HA-BCB

_Mi-2 front
HA-BCB

A típus kifejlesztését 1958-ban kezdték meg a Mihail Leontyevics Mil által vezetett Mil tervezőirodában. A prototípus 1961-ben szállt fel először, majd a berepülések után 1965-től

Lengyelországban, a WSK „PZL–Swidnik” repülőgépgyárban folyt sorozatgyártása. Elsősorban polgári célokra (utas- és betegszállítás, mentés) készített helikopter, katonai alkalmazása főleg felderítő, szállítási és futárfeladatok ellátására korlátozódott. 23 milliméteres gépágyúval és 57 milliméteres, földi célok elleni nem irányított rakétákkal felszerelt változatai, korlátozott mértékben, a felszíni csapatok támogatására is alkalmasak voltak. A gyártás 1985-ös befejezéséig összesen mintegy 7200 darab Mi-2-es helikoptert helyeztek üzembe.

A Mi-2 helikopter az 1980-as évektől negyed századon át a magyar repülés egyik legelterjedtebb típusa volt. A repülős szlengben „repülő csirkecombnak” is nevezett típust alkalmazták mind polgári (rendőrség, Országos Mentőszolgálat), mind katonai feladatokra (honvédség). Ezen kívül Repülőnapok népszerű résztvevője, legyen szó egyéni bemutatóról, vagy a hazánkban Matuz István nevéhez köthető vitorlázógépes függeszkedésről. Az első példányok a rendőrségnél jelentek meg 1978-ban, a legtöbb Mi-2-es mégis a rendszerváltás után, Oroszországból és a volt NDK területéről került Magyarországra. 2014 júliusára mindössze három példány maradt meg üzemképes állapotban, a rendőrségnél használt két példányon kívül a HeliForce tart üzemben egy Mi-2 helikoptert.

Ez a cég dolgozta ki azt a légi tűzoltó-berendezést, amely a vizet a helikopter belsejébe szerelt tartályban juttatja a tűz fölé, melynek előnye, hogy a pilóta veszteség nélkül az összes vizet közvetlenül a tűzre tudja irányítani, és a folyamatot a pilótafülkéből közvetlenül tudja figyelemmel kísérni. A HeliForce produkciójában Imreh Lajos főpilóta a világon egyedülálló, műrepülés-közeli légi bemutatókat is tart a Mi-2-es típussal.

Az Aeroparkban kiállított HA-BCB lajstromjelű Mi-2-est gyártási száma 516302099, 1979-ben készítették és 1980. január 22-én kezdte meg pályafutását az Országos Mentőszolgálatnál, mint mentő és betegszállító helikopter. Utolsó állomáshelye Székesfehérváron volt, ahonnan 1994. augusztus 14-én repülték át Ferihegyre nagyjavításra, majd a szükséges anyagi források híján 1998-ban kiselejtezték. Összesen 7732 órát repült, 2841 leszállással. Egy évvel később, 1999. április 27-én vontatták át az Aeropark területére, melynek ma is értékes darabja. A Légiközlekedési Kulturális Központ a helikopter teljeskörű restaurálását 2019-ben végezte el, melyből a külső fényezést a Közlekedési Múzeum finanszírozta.

Hossz / Length: 11,90 m
Rotorátmérő / Rotor diameter: 14,6 m
Magasság / Height: 3,7 m
Üres tömeg / Empty weight: 2 372 kg
Maximális felszállótömeg / Maximum takeoff weight: 3 700 kg
Hajtómű / Powerplant: PZL GTD-35, 2 x 298 kW (2 x 400 LE)
Legnagyobb sebesség / Maximum speed: 220 km/h
Legnagyobb repülési magasság / Maximum altitude: 4 000 m
Emelkedőképesség / Climb performance: 4,5 m/s
Hatótávolság / Range: 340 km
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.