HA-LCA - LCAaladár története

A típus első gépét 1973. augusztus 9-én bocsátották ki a gyárból, 47 479 kg üres tömeggel és 49,6 KAH% súlyponthelyzettel. A berepülési programja szeptember 4-ig tartott, mely 9 felszállásból állt és ezalatt, összesen 20 óra 25 percet repült. Hazaérkezés után szeptember 12-én gyakorlórepülést, majd másnap, 1973. szeptember 13-án a típus első forgalmi útját teljesítette.

Szeptember 29-én Aladáron végezték el a Malév és a magyar repülés történetében a típus első 50 órás karbantartását. A hajtóművek  azonban nem tudták ledolgozni az engedélyezett 200 repült órát, mert meghibásodás miatt rövidesen mindhármat cserélni kellett. 1975. május 25-én kirepült a gyárba bulletines munkákra és csak az év végén, december 7-én jött haza.

1977-ben elérte az 5 000., 1981-ben a 10 000. repült óráját. 1978-79-ben az első generáljavításán átalakították B2-es változatba, ahonnan a gép már 153 fős változatban érkezett haza. A gép üres tömege 51 194 kg-ra nőtt. 1981. június 24-én a Ferihegyi leszállás után, intenzív esőben a gép kitört jobbra és legurult a futópályáról, de sikeresen visszakormányozták a betonra. 1982. október 19-én Aladár volt először a készülő új műszaki bázison, ott is az 1-es hangárban, ahol a típus szerelő dokkjainak próbái folytak.

1982. November 27-én az MA121-es járaton Leningrádból hazafelé Varsóban felszállt a gépre egy fegyveres kiskatona, aki arra akarta kényszeríteni a személyzetet, hogy repüljön Nyugat-Berlinbe vagy Bécsbe. Több utast is elengedett, majd hosszas alkudozás után a férfi átszállt egy lengyel An-24-es gépbe, ahol elfogták. Az eseményről szóló epizódunk itt érhető el.  Aladár volt az első Tu-154-es induló gép a 2-es terminál utasforgalmi próbáján 1985. November 24-én. 1991 Szeptemberébn a 18 éves gépet átépítették teherszállítóvá és növelték az élettartamát 21 évre, ekkor került a gép oldalára a “Cargo” felirat. Utolsó útjára június 6-án indult, Budapestről Tashkentbe vitt élő állatot, csirkét és 8-án érkezett haza.

A forgalomból kivont repülőgép a Készenléti Rendőrség tulajdonába került, levontatták a repültőtér kerítése mellé, ahol gyakorlatokra használták. Innen 2014 tavaszán, hosszú kutató- és előkészítő munka után a Légiközlekedési Kulturális Központ birtokába került a már évek óta használaton kívül lévő repülőgé, és fel lett vontatva az Aeroplex of Central Europe és a Lufthansa Technik  műszaki előterek közötti füves területre, hogy megkezdődhessenek a felújítási munkálatok. Ezek hamarosan félbemaradtak, miután az LKK üzemeltetésébe került át a Ferihegyi Repülőmúzeum, így minden erőforrás ennek felfuttatására irányult. Az LKK 2018-ban jutott el arra a szintre, hogy az immár Aeropark névre átkeresztelt múzeum Közép-Európa egyik vezető légiközlekedési látogatóközpontjává fejlesztése után és a kerek évforduló okán ismét előtérbe kerüljön a projekt.

HA_LCA_5
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag a vendégeink számára ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.