HA-LCA - A típusról

A típus története a 60-as évek közepére nyúlik vissza. A nagy múltú szovjet Tupoljev-tervezőirodában, a Tu OKB-ben egy közepes hatótávolságú, 150-160 utas szállítására alkalmas típus tervein dolgoztak Szergej Mihajlovics Jeger, az iroda nagy tapasztalatú tervezőjének irányítása alatt, ő volt a Tu-154-es főkonstruktőre. Az első, CCCP-85000 lajstromjelű gépet az OPIT-üzemben készítették, és Zsukovszkijban emelkedett először a levegőbe 1968. október 3-án. Berepülőpilótája Jurij Szuhov volt. A sorozatgyártásra a 18-as számú kujbisevi (ma Szamara) repülőgépgyárat jelölték ki.

Az első utasjárat 1972. november 9-én indult Vnukovóból (Moszkva) Mineralnije Vodiba, és még ebben a hónapban elindult az első nemzetközi is Moszkvából Prágába. A gyors ütemben készülő gépek hamar kiszorították az Il-18-as és a már igencsak öreg és zajos Tu-104-es gépeket a nemzetközi vonalakról. Ferihegyen 1973 tavaszán jelentek meg, és sokáig egyeduralkodók voltak a Moszkva-Budapest egykori “barátságjáratokon”. A szocialista országok légitársaságai sorra rendelték meg a típust, az első a Balkan, a következő a Malév és az egyiptomi légitársaság lett, de került belőle Kubába is.

A típus karrierjét még 1974-ben beárnyékolta a SU-AXB kairói katasztrófája, és súlyos problémát jelentett a Novoszibirszkben végzett szilárdsági vizsgálatok eredménye is, mely miatt áttervezték a szárnyat, és soron kívül lecserélték az eddig elkészülteken is. A típus az időköziben végrehajtott módosítások, megerősítések, korszerűsítések következtében egyre megbízhatóbbá vált.

Az alapváltozatot az “A”, majd rövidesen a “B” és a “B2”-es követte, mely olyan vezérlőrendszerrel volt felszerelve, amely ICAO II. kategóriás követelmények között tudott biztonságos és pontos bevezetéseket, leszállásokat végezni. Mindez a gép méret- és alakváltoztatása nélkül történt. A mai nevén Szamarában lévő gyárban 1984-től már csak az “M” változat készül, és 1993-ra összesen 911 db Tu-154- es épült. Napjainkban már csak megrendelésre készítenek egyet-egyet, de így is elérte a legyártott ezer darabot. A típus már túl van a harmadik X-en, és a rohamosan fejlődő repülés világában már nem tartozik a modern gépek közé, mint egykoron.

Méretadatok / Size Details

Szárny fesztávolság / Wing span: 37,55 m
Törzs hossza / Body Length: 47,9 m
Törzsátmérő / Body Diameter: 3,8 m
Szárnyfelület / Wing Area: 201,45 m2
“V-beállítás” / “V-setting”: -1,1°
Szárny nyilazási szöge / Wing angle: 35°
Vízszintes vezérsíkállítás szöge / Horizontal Stabilizer angles between: 0° és -5,5° között állítható

Tömegadatok / Weight Details

Maximális Felszállótömeg / Maximum Takeoff Weight: 100 000 kg (HA-LCO, -LCP, -LCR, -LCU, -LCV)
Maximális Hasznos Teher / Maximum Payload: 18 000 kg (utasszállító / passenger) – 19 000 kg (Cargo)
Maximális Tüzelőanyag Mennyiség / Max Fuel Load: 39 750 kg

Sebességadatok / Operating Speeds

Utazósebesség / Cruising Speed: 950 km/h
Felszállósebesség / Takeoff Speed: 270 km/h
Leszállósebesség / Landing Speed: 250 km/h

Teljesítményadatok / Performance Data

Utaslétszám / Passenger Capacity: 143-161, konyha nélkül / without kitchen: 180
Személyzet / Crew: 3 + 5
Utazómagasság / Cruising Altitude: 10 000-12 500 m
Hatótávolság / Range: 3-4000 km
Hajtómű / Engines: 3x Kuznetsov NK-8-2U
Tolóerő / Thrust: 3x 10 500 kp
Sugárfék Tolóerő / Reverse Thrust: 2x 3 600 kp
CCCP_85006
tu_154korvonal
https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.