A Lufthansa Technik budapesti bázisán évente 150-170 repülőgép fordul meg időszakos karbantartásra és nagyjavításra. Vannak olyan időszakok, amikor egyszerre 7 gépen dolgoznak a szakemberek. A 2018-as év egyik legkülönlegesebb vendége kétségtelenül a HA-LCA volt.
Szomora Sándor 1982-ben kezdett dolgozni a Malévnél, szerinte akkoriban mindenki a „nagyvasba” volt szerelmes. A vezérigazgató-helyettes számára az is megadatott, hogy barátságot kössön a főkonstruktőrrel, Aleksandr Shengardttal. Legutóbb 20 évvel ezelőtt Moszkvában vett részt a legendás mérnök 75. születésnapján. Hozzátette: nagyszerű csapattal alkotta meg ezt az akkor csodaszámba menő repülőgépet, amelyről kevesen tudják, hogy miután a Concorde leállt, a világ leggyorsabb polgári utasszállító repülőgépe lett, mert 950 km/órás sebességgel utazott. Volt benne egy műszer, amely sárgán villogott, ha a sebesség néha elérte az 1000 km/órát.
A Malév első Tu-154-esének felújítása nem ért véget a fényezéssel. Az LKK szlovák, görög és orosz partneri kapcsolatainak, valamint a támogatóknak köszönhetően a jövőben számos fontos alkatrész érkezik a repülőgéphez külföldről: a szakemberek – a többi között – visszaszerelik a korábban eltávolított hajtóműveket, a pilótafülkébe és az utastérbe pedig a tervek szerint hamarosan eredeti műszerek és ülések kerülnek vissza.
A 45 éves történelmi repülőgép szeptember 8-án az Aeropark által szervezett Malév-nap reptérlátogatásain mutatkozik be először, a nagyközönség és a külföldi repülésbarátok pedig október 6-7-én találkozhatnak vele, amikor a Légiközlekedési Kulturális Központ a típus első felszállásának 50. évfordulóhoz kapcsolódva Tu-154-es Fesztivált szervez.
A 154-es volt a Tupoljev első, kimondottan polgári célokra kifejlesztett repülőgépe. A tervezés 1963-ban kezdődött. Akkoriban még két koncepciót fontolgattak a mérnökök: az egyik elképzelés az volt, hogy az új repülőgép négy hajtóműves lesz. Az elemzések után végül a háromhajtóműves változat mellett döntöttek 1965-ben. A típus első felszállása 50 évvel ezelőtt, 1968. október 3-án volt, a sorozatgyártás pedig két évvel később kezdődött meg. A magyar légitársaság az első üzemeltetők közé tartozott, hiszen előtte csak az Aeroflot és a bolgár Balkan bővítette flottáját Tu-154-esekkel.
A Malévnél az idők folyamán összesen 18 Tu-154-es repült. A 90-es években folyamatos volt a flotta modernizációja, és a Malév áttért a nyugati típusokra. A TU-154-est – 28 éves üzemelés után – 2001-ben vonták ki végleg a forgalomból.
A Magyarországra érkező első Tu-154-es több szempontból is különleges volt. Míg minden – a típust használó – légitársaság még az utóbbi években is 5 fős személyzettel repülte, a Malév már 1973-ban 3 fős crew-val üzemeltette a repülőgépet, ami egy rendkívül előremutató, hatékony és korszerű törekvés volt. Ez pedig a legendás vállalati főpilóta, Dr. Fülöp András óriási érdeme.
Az orosz fél akkoriban nem tartotta fontosnak, hogy a repülőgép képes legyen a legrosszabb időjárási körülmények között, gyakorlatilag „nulla” látásban leszállni. Fülöp András viszont ragaszkodott egy másik fejlesztéshez, és a 1977-re el is érte, hogy a Tu-154-es alkalmas legyen ún. ICAO 2-es kategóriájú leszállásokra, ezzel megelőzve olyan nagy légitársaságokat, mint az Aeroflot. Így a Malév az időjárási viszonyoktól függetlenebbül és biztonságosan tudott menetrendszerűen repülni. Ez óriási előrelépésnek számított a keleti blokkban, de gyakran még a nyugati légitársaságok is meglepve figyelték a fejlesztéseket.
Dr. Fülöp András 1928-ban született és 2008-ban hunyt el. A vállalati főpilóta rendkívüli módon kötődött ehhez a repülőgéphez, ragaszkodott hozzá, sajátjaként nézett rá a Tu-154-esre, a lehető legtöbbet hozta ki belőle minden tekintetben. Az élet úgy hozta, hogy az évfordulóik is összekapcsolódnak. Örülünk, hogy ezt most együtt tudjuk megünnepelni, erre készülünk ezzel a felújítással is.