HA-LCA - A projekt

A Tu-154-es minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb repülőgépe. 2018 pedig fontos repüléstörténeti évfordulókat hozott. A Légiközlekedési Kulturális Központ nagy vállalkozásba kezdett akkor: visszakapta régi-új külsejét a Malév első Tu-154-ese, ami 45 évvel ezelőtt érkezett meg a légitársasághoz. De volt egy másik kiemelkedő jubileum is: 2018-ban 50 éve, hogy a legendás típus először emelkedett a levegőbe.

Tu-154 prototípus

1973. szeptember 5-én landolt Budapesten a Malév első, háromhajtóműves repülőgépe a Szovjetunióból. A HA-LCA lajstromjelű Tu-154-est 1991-ben teherszállításra alakították át, majd 1993-ban vonták ki a forgalomból. Ezt követően különféle földi képzésekben és gyakorlatokban kapott szerepet, majd félrevontatták. Ahogy a repülőtéren nevezték, „LCAladár” éveken át pihent a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér műszaki előterének szélén, 2014-ben került az LKK birtokába. Ezen a nyáron – hosszú előkészítő munka és alapos tervezés után – gördülhetett be a Lufthansa Technik Budapest hangárába, ahol több hétig tartó külső felújításon esett át, és visszakapta azt a jellegzetes festését, amellyel 45 évvel ezelőtt szolgálatba állt a Malévnél.

Az első Tu-154-est Dr. Fülöp András vállalati főpilóta és személyzete hozta haza a Szovjetunióból. Az esemény mérföldkőnek tekinthető a magyar repülés történetében. A nonprofit szervezet úgy határozott: átfogó programot indít a Malév első Tu-154-esének felújítására. Neves támogatók álltak a projekt mögé, köztük a Lufthansa Technik, amely a fényezéshez kéthetes hangáridőt ajánlott fel budapesti bázisán. A 25 éve leállított, 45 éves repülőgépet a Budapest Airport Kényszerhelyzeti Készültségének szakemberei mozdították meg és vontatták a Lufthansa Technik hangára elé.

A külső felújítás – az alapozás előtt – a törzs felületének tisztításával, csiszolásával, szilikonos zsíroldásával kezdődött meg. Az alapozást vegyszeres mosás követte, majd a repülőgép a Luftansa Technik festőhangárába került, ahol a maszkolás után megindulhatott a fényezés. A szakemberek archív rajzok és fotók, valamint eredeti színtervek alapján mérték ki, hogy hol, milyen maszkolásra van szükség a törzsön azért, hogy a Tu-154-esen visszaálljon a MALÉV 1973-as jellegzetes arculata. 1400 négyzetméteres felületet kellett lefújni és hengerelni. Csak szürke festékből 120 litert, fehérből kb. 100 litert használtak fel a munka során. A repülőgépen a legkiválóbb fényezőmesterek és a Lufthansa Technik szakemberei dolgoztak, valamint önkéntesek is közreműködtek abban, hogy a Malév első Tu-154-ese eredeti külsejével maradjon fenn az utókor számára.

A repülőtér valamennyi cége klaszterszerűen működik együtt. Ez nemcsak a munkánk, hanem a hivatásunk is. Ha valamilyen különleges projekt kerül elő, amihez sokan kellünk, akkor természetes, hogy a Lufthansa Technik Budapest is, amit lehet, megtesz ebben.  A javítóbázis szakembereinek is csodaszámba ment, hogy tudtak találni nyáron néhány hetet, amikor otthont adhattak a nagyszabású munkának.

A Lufthansa Technik budapesti bázisán évente 150-170 repülőgép fordul meg időszakos karbantartásra és nagyjavításra. Vannak olyan időszakok, amikor egyszerre 7 gépen dolgoznak a szakemberek. A 2018-as év egyik legkülönlegesebb vendége kétségtelenül a HA-LCA volt.

Szomora Sándor 1982-ben kezdett dolgozni a Malévnél, szerinte akkoriban mindenki a „nagyvasba” volt szerelmes. A vezérigazgató-helyettes számára az is megadatott, hogy barátságot kössön a főkonstruktőrrel, Aleksandr Shengardttal. Legutóbb 20 évvel ezelőtt Moszkvában vett részt a legendás mérnök 75. születésnapján. Hozzátette: nagyszerű csapattal alkotta meg ezt az akkor csodaszámba menő repülőgépet, amelyről kevesen tudják, hogy miután a Concorde leállt, a világ leggyorsabb polgári utasszállító repülőgépe lett, mert 950 km/órás sebességgel utazott. Volt benne egy műszer, amely sárgán villogott, ha a sebesség néha elérte az 1000 km/órát.

A Malév első Tu-154-esének felújítása nem ért véget a fényezéssel. Az LKK szlovák, görög és orosz partneri kapcsolatainak, valamint a támogatóknak köszönhetően a jövőben számos fontos alkatrész érkezik a repülőgéphez külföldről: a szakemberek – a többi között – visszaszerelik a korábban eltávolított hajtóműveket, a pilótafülkébe és az utastérbe pedig a tervek szerint hamarosan eredeti műszerek és ülések kerülnek vissza.

A 45 éves történelmi repülőgép szeptember 8-án az Aeropark által szervezett Malév-nap reptérlátogatásain mutatkozik be először, a nagyközönség és a külföldi repülésbarátok pedig október 6-7-én találkozhatnak vele, amikor a Légiközlekedési Kulturális Központ a típus első felszállásának 50. évfordulóhoz kapcsolódva Tu-154-es Fesztivált szervez.

A 154-es volt a Tupoljev első, kimondottan polgári célokra kifejlesztett repülőgépe. A tervezés 1963-ban kezdődött. Akkoriban még két koncepciót fontolgattak a mérnökök: az egyik elképzelés az volt, hogy az új repülőgép négy hajtóműves lesz. Az elemzések után végül a háromhajtóműves változat mellett döntöttek 1965-ben. A típus első felszállása 50 évvel ezelőtt, 1968. október 3-án volt, a sorozatgyártás pedig két évvel később kezdődött meg. A magyar légitársaság az első üzemeltetők közé tartozott, hiszen előtte csak az Aeroflot és a bolgár Balkan bővítette flottáját Tu-154-esekkel.

A Malévnél az idők folyamán összesen 18 Tu-154-es repült. A 90-es években folyamatos volt a flotta modernizációja, és a Malév áttért a nyugati típusokra. A TU-154-est – 28 éves üzemelés után – 2001-ben vonták ki végleg a forgalomból.

A Magyarországra érkező első Tu-154-es több szempontból is különleges volt. Míg minden – a típust használó – légitársaság még az utóbbi években is 5 fős személyzettel repülte, a Malév már 1973-ban 3 fős crew-val üzemeltette a repülőgépet, ami egy rendkívül előremutató, hatékony és korszerű törekvés volt. Ez pedig a legendás vállalati főpilóta, Dr. Fülöp András óriási érdeme.

Az orosz fél akkoriban nem tartotta fontosnak, hogy a repülőgép képes legyen a legrosszabb időjárási körülmények között, gyakorlatilag „nulla” látásban leszállni. Fülöp András viszont ragaszkodott egy másik fejlesztéshez, és a 1977-re el is érte, hogy a Tu-154-es alkalmas legyen ún. ICAO 2-es kategóriájú leszállásokra, ezzel megelőzve olyan nagy légitársaságokat, mint az Aeroflot. Így a Malév az időjárási viszonyoktól függetlenebbül és biztonságosan tudott menetrendszerűen repülni. Ez óriási előrelépésnek számított a keleti blokkban, de gyakran még a nyugati légitársaságok is meglepve figyelték a fejlesztéseket.

Dr. Fülöp András 1928-ban született és 2008-ban hunyt el. A vállalati főpilóta rendkívüli módon kötődött ehhez a repülőgéphez, ragaszkodott hozzá, sajátjaként nézett rá a Tu-154-esre, a lehető legtöbbet hozta ki belőle minden tekintetben. Az élet úgy hozta, hogy az évfordulóik is összekapcsolódnak. Örülünk, hogy ezt most együtt tudjuk megünnepelni, erre készülünk ezzel a felújítással is.

https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.