Kiállított repülőgépeink

tu154 tu134 il18 il14
Tupoljev Tu-154B-2

(mindig nyitva az utastér)
Tupoljev Tu-134

(felújítás miatt zárva)
Iljusin Il-18V

(mindig nyitva az utastér)
Iljusin Il-14T

(kérésre nyitható)
li2 jak40 an2 mi2
Liszunov Li-2T

(kérésre nyitható)
Jakovlev Jak-40E

(kérésre nyitható)
Antonov An-2M

(zárva)
Mil Mi-2

(felújítás miatt zárva)

Let L-410UVP-E8A Turbolet

(kérésre nyitható)
Jakovlev Jak-40E

(kérésre nyitható)
Antonov An-2R

(mindig nyitva az utastér és a pilótafülke)
Iljusin Il-18V

(zárva)

Mit jelent a “zárva”, “kérésre nyitható”, stb?

Az Aeropark nem minden repülőgépe tekinthető meg belülről. Hétköznapokon legalább kettő, hétvégéken legalább három repülőgépet tartunk nyitva úgy, hogy a fedélzeten szakértő tárlatvezető is van, aki mellett a pilótafülkébe is beülhetnek a látogatók.

Mindig nyitva az utastér: a repülőgép fedélzetére mindig fel lehet menni. A pilótafülkébe azonban csak tárlatvezető jelenlétében lehet beülni!
Mindig nyitva az utastér és a pilótafülke: a repülőgépbe fedélzete és pilótafülkéje mindig nyitva áll a látogatók előtt. A pilótafülkébe be lehet ülni tárlatvezető nélkül is.
Kérésre nyitható: a repülőgépet tárlatvezető kollégáink (kapacitás függvényében) kinyitják a látogatók kérésére.
Zárva: a repülőgép mindig zárva van, a fedélzet nem látogatható.

Földi kiszolgáló eszközök (változó kiállítás)

wartburg zsiguli polo aerotrak
Wartburg 353W Lada 2102 Combi Volkswagen Polo Repülőgép-vontató
Ikarus_250 Setra_208H Ford_Transit Toyota_Coaster
Ikarus 250 Setra 208H Ford Transit Toyota Coaster

Szimulátor

Az Aeropark repülőgép-szimulátorát az LKK 2014 nyarán helyezte üzembe. A jelenlegi eszköz multifunkcionális, ezért több repülőgéptípus szimulálására is alkalmas, mind hagyományos, mind glass cockpit üzemmódban. Mi Cessna-szimulátornak nevezzük, mert a 182-es típus dimenzióihoz mind méreteiben, mind a kezelőszervek jellegében nagyon hasonlít.

A szimulátort az Aeropark látogatói felár nélkül használhatják, kipróbálhatják, hétvégén nyitvatartási időben bármikor, Június 16-áig hétköznap viszont csak csoportok részére, előzetes egyeztetés szerint, Június 17-e és Augusztus 31-e között minden nap. A téli időszakban a szimulátor nem elérhető. Amennyiben Ön hosszabb időt szeretne benne eltölteni, vagy esetleg bérelni szeretné, egyedi árajánlatot dolgozunk ki. Alapvető szempontunk azonban, hogy a szimulátor az Aeropark látogatói számára mindig nyitva álljon. Fontos tudni, hogy egyszerre csak egy fő tud repülni a szimulátorral. A repülés időtartama 12 perc/fő, kérjük a csoportokat, hogy ezt vegyék figyelembe!

szim

A szimulátor igénybevételéhez a pénztárban ingyenes szimulátorjegyet kell kérni. A szimulátorjegyen fel van tüntetve az időpont. Kérjük, hogy ebben az időpontban jelenjenek meg a szimulátorkonténer ajtajánál! Ha a látogató lemarad az időpontról, új jegyet kell kérnie egy másik időponttal. A szimulátorjegyek 12 őerces repülésre érvényesek.

Az LKK számára a repülőgép-szimulátorok fejlesztése kiemelt feladat, párhuzamosan több különleges projektünk is folyamatban van.

Történetünk

Az Aeropark története 1988. február 23-án indult, a szovjet hadsereg Déli Hadseregcsoportjától kiállítási célokra kapott Il–14T repülőgép átadóünnepségén. Itt jelentette be Veress István, a Közlekedési Múzeum főigazgatója, valamint Erdei Tamás, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) vezetője a „repülőtéri skanzen” megalapítását. Az „ős-skanzen” a repülőtér belterületén, az akkori Malév hangár mellett állt, itt tárolták a 04-es oldalszámú Il–14-est, a HA-MOA lajstromjelű Il–18-ast, valamint a HA-LBE lajstromjelű Tu–134-est is.

Az ekkor repülőgép-skanzennek nevezett kiállítás végül 1991-ben nyílt meg, a 31L futópálya síkja és a 2-es terminál közötti részen, az év októberében vontatták át új helyére az Il–14-est, a HA-MOA lajstromjelű Il–18-ast valamint a Tu–134-est, majd kiállították a Tesla leszállítóradart és vezérlőkonténerét is. A kiállított repülőgépek a Közlekedési Múzeum tulajdonába kerültek és a repülőtéri szolgálatoktól további eszközök érkeztek a gyűjteménybe. Az állagmegóvást valamint a bemutatást pedig az LRI vállalta. A 1993-tól állandó jelleggel látogatható kiállítás jelentős fejlesztésére azonban sem az LRI, sem a később abból átalakulással létrejött Budapest Airport Zrt. akkori vezetése nem tudott kellő gondot fordítani, így a tevékenység lényegében az állagmegóvásra korlátozódott.

2004-ben vette át az üzemeltetést a Ferihegy Repülőgép Emlékpark Kulturális Alapítvány. Üzemeltetésük 10 éve alatt a két legfontosabb fejlesztés volt, amikor példátlan összefogásnak köszönhetően a HA-MOG lajstromjelű Il-18 repülőgép a múzeumba érkezett, és amikor önkéntesek szervezésében és kivitelezésében az Il-14 repülőgép új festést kapott.

2014 tavaszán vette át az üzemeltetést a Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. Már ez év nyarán jelentős fejlődés volt tapasztalható: az arculat megújult, az immár Aeropark néven működő kiállítás területe rendezésre és parkosításra került, a repülőgépek teljes külső-belső tisztítást kaptak, több földi kiszolgáló eszköz és a HA-MOG külső felújítást kapott, a korábbi toi-toi WC-k helyett színvonalas mosdóhelyiség került kialakításra, a korábbinál lényegesen nagyobb létszámú, repülés iránt elkötelezett múzeumőr-személyzet kalauzolja a látogatókat, továbbá egy repülőgép-szimulátor is megkezdte üzemelését, amely a belépődíj fejében díjmentesen használható. 2014 végén az Aeropark téliesitése is megtörtént, valamint elindult a múzeum ajándékboltja, az Aeroshop, 2015 júniusában pedig a múzeum kávézója, az AeroCafé.

A Légiközlekedési Kulturális Központ és a Budapest Airport Zrt vezetése azon dolgozik, hogy a jövőben Európa egyik legkülönlegesebb és legmagasabb színvonalú repulőmúzeuma és légiközlekedési látogatóközpontja jöjjön létre Ferihegyen.