A polgári repülés egy korszaka: Sengardt főtervező 90 éves

A híres repülőgéptervező Alekszandr Sengardt, a Tu-154 főkonstruktőre idén ünnepli 90. születésnapját. Még ennyi idősen is “szolgálatban” van: a Tupoljev Tervezőirodában dolgozik, meglepő frissességgel, tele ötletekkel. Riport az emberről, akihez a polgári repülés egy egész korszaka köthető; egy korszak, melyről versek születtek, filmek készültek.

Alekszandr Szergejevics Sengardt Alekszandr Szergejevics Sengardt. (Fotó: aviasouz.com)

Kik most e sorokat írják, Te emelted őket égbe, Veled álmuk valóra vált, Tu százötvennégyes.

Így hangzik nagyjából magyarul azon dal szövegének egy részlete, melyet az orosz Rosszija légitársaságnál a típus búcsúztatására írtak. Ezt az álmot valósította meg Alekszandr Szergejevics Sengardt, aki 2015. Június 1-jén ünnepelte 90. születésnapját. Ő hozta létre a Legendát, a szovjet repülőgépipar zászlóshajóját, a Tu-154-est.

Alekszandr Szergjevics a háború után került a Tupoljev Tervezőirodához, ahol az évek során végigjárta az utat a sárkányszerkezeti elemek tervezőmérnökekétől egészen a hivatal főtervezői posztjáig, melyet a mai napig büszkén tölt be és melyre otthonaként tekint: Ez az én családom. Egyik tanáromról mondták, aki az első tervezők között volt, hogy ő már a padlón keresztül gyökereket eresztett a Tervezőirodában. Most hozzá hasonlóan én is olyan gyökereket eresztettem itt, hogy nem lehet engem innen kitépni…

“Családtagjaihoz” is apaként viszonyul. Irodájának ajtaja mindig nyitva áll, így nem csak munkaügyben, hanem személyes kérdésekkel szintén fordulnak hozzá. Nem csak a közvetlen kollégáim, hanem egyéb osztályokról, teljesen más irányban dolgozók is jönnek hozzám, kikérve a véleményemet, megkérdezve hogy én miként döntenék abban a szituációban.

Minden általa tervezett gépnél a legfontosabb szempont a biztonság. A Tu-154-es megbízhatósága és technikai fejlettsége okán komoly konkurenciának számított. Olyannyira, hogy Európából ki is volt tiltva eleinte: Bevezették az ún. 3. fejezetet, melyet aztán tovább szigorítottak, hogy a típus ne repülhessen Európába. 5000km-es hatótáv se kellett senkinek, kevesebbet akartak, úgyhogy fogtuk és lekorlátoztuk a repülőgép maximális felszállótömegét, így kénytelenek voltak beengedni a típust. Mi pedig egyetlen egy rubelt sem veszítettünk.

Tu-134 és Tu-154 az Aeroparkban Malév Tu-134 és Tu-154 az Aeroparkban (Fotó: LKK)

A Tu-134 és Tu-154 a szovjet repülőgépgyártás veteránjai, melyek egy egész korszakot képviselnek a polgári repülésben. A Malévnél 1967 és 2001 között voltak szolgálatban, sokan ezt az időszakot nevezik a társaság hőskorának. Sok légitársaság tartalékban tartja ezeket a repülőgépeket, mert a legnagyobb erényeik között az egyszerűség és megbízhatóság szerepel. Utóbbiról mindenki megbizonyosodhatott, amikor például a Malév Tu-154-ese Szalonikiben egy félresikerült leszállási kísérlet következtében hason csúszott a pályán, majd onnan ismét felemelkedett, egy iskolakör után kiengedett futóművekkel sikeresen földet ért, később pedig az Alrosa légitársaság egyik repülőgépével a személyzetnek gyakorlatilag vakon, elektromos és navigációs berendezések nélkül sikerült leszállnia egy eldugott kis repülőtéren Izsmában (Komi Köztársaság).

A Főtervező életének nagy részét a Tupoljev Terveziőirodának áldozta, jubileumát is itt, családi körben tölti. Isten éltesse!