Jak-40E

A típus (NATO-kódja: Codling – almamoly) kifejlesztését a Jakovlev-tervezőiroda 1960-ban kezdte el abból a célból, hogy az akkorra már elavult, szovjet belföldi járatokon üzemelő, az Aeroparkban is megtekinthető Li-2 és Il-14 típusok leváltása a gyenge infrastruktúrával rendelkező vidéki repülőterekről is zökkenőmentes lehessen. A repülőgép első felszállására 1966. október 21-én került sor, majd 1967-ben a Szaratovi Repülőgépgyárban kezdődött el a sorozatgyártás.

Az 1967–1981 között folyt sorozatgyártás során összesen 1011 db Jak-40 készült. Ezek nagy részét a Szovjetunióban az Aeroflot a belföldi járatokon üzemeltette, de 1972-ben a típus légi alkalmassági bizonyítványt kapott Olaszországban, majd egy év múlva az NSZK-ban is. A szovjet utódállamok belföldi járatairól kivont gépek egy részét VIP-kivitelűre építették át, és több vállalat valamint magánszemély így napjainkban is. Az Nyugat-európai forgalomban ritka, mert sok országban már nem teljesíti a zajszint-előírásokat, de például Lengyelország és Szlovákia kormányzati célokra a mai napig üzemelteti a típust.

Az igénytelen üzemeltetésű repülőgéptípusra jellemző a farokrész alatt lenyitható lépcsős utasajtó, az alacsony sebességeken is jó manőverező képesség – a masszív túlméretezett futóműveknek köszönhetően pedig akár füves futópályáról is üzemelhet. Mindezeknek azonban szükségszerűen áldozatul esett az előnyös utazósebesség lehetősége.

A Malév 1991-ben regionális járatainak kiszolgálására az Aeroparkban kiállított repülőgép mellett további 2 db Jak–40-t szerzett be, de ezektől 1998-ban megvált. Az egyik példányt a LINAIR nevű regionális légitársaságnak adta el, amely már 1994-től használt 2 db másik Jak-40-est.

jak40_1jak40_2jak40_3

HA-YLR

Az Aeroparkban kiállított HA-YLR lajstromjelű repülőgép 1975. december 17-én érkezett meg Budapestre a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) megrendelésére. 1978-ban beszerelték a S. TFIS 7701 teljes légi ellenőrző berendezést, mely az ICAO II kategóriának felelt meg. Később III kategóriára bővítették, ezután pályaellenőrzésekre, ILS bemérésre és egyéb feladatokra használták. 1987-ben az akkori Malév színekre festették át annyi különbséggel, hogy az ablakok alá felfestették a „Flight Inspection Service” feliratot. A Malévnál történt arculatváltás után 1993-ban az új színtervhez hasonló festést kapott. A repülőgép továbbra is az LRI tulajdonában maradt, de egy LINAIR nevű légitársasággal közösen üzemeltették. A repülőgéppel az LRI a 90-es évek elejétől a környező országokban is igen kedvező visszhanggal végezte a műszeres beméréseket, majd a piaci helyzet változása a repülőgéppel végzett munkarepülések csökkenését is magával hozta. A Jak-40-est sokáig a műszaki előtéren tárolták, majd 2001 tavaszán került az Aeroparkba.