Június 24.: Múzeumok éjszakája az Aeroparkban

Múzeumok éjszakája LOGO

Kivilágított és életre keltett pilótafülkék, éjszakai reptérlátogatások, szimulátorok, motor- és hajtóműindítások, interaktív beszélgetések, guruló oldtimer járművek, játékos foglalkozások, kalandos tárlatvezetések – az év legmozgalmasabb éjszakájára készül az Aeropark! Találkozz pilótákkal, utaskísérőkkel, műszaki szakemberekkel, akik életük jelentős részét a repülőtéren vagy a felhők felett töltötték. Házigazda: Kránitz Balázs

 

Kezdés: június 24. 16:00 óra

Zárás: június 25. 02:00 óra

 

A kényelmes és gyors bejutás érdekében javasoljuk, hogy karszalagodat elővételben váltsd meg online, vagy június 8-ától az Aeropark pénztárában. A felnőtt karszalag 2500 Forintba, a kedvezményes karszalag az idei évben 1200 Forintba kerül.

Online jegyvásárlásért kattints ide:

Programok a Múzeumok éjszakáján

Tu-134 pilótafülke

Fényárban úszó pilótafülkék

 

Ezen az estén életre kelnek a történelmi repülőgépek pilótafülkéi. Megmutatjuk, milyen életjeleket képesek produkálni a magyar polgári repülés ikonikus típusai. Tudd meg, miről árulkodnak az óraboltra emlékeztető műszerek, pillants rá a radar képernyőjére, hallgasd, ahogy az évtizedes rádió duruzsol a fedélzeten. Közben pilótáink, fedélzeti mérnökeink, utaskísérőink mesélnek arról, hogyan repülték az adott típust, milyen feladataik voltak a fedélzeten. Az L-410-es kalibráló gépünk hajtóműveit időről-időre hidegen átforgatjuk.

Motorindítás

Csillagmotorok koncertje

 

Kicsapó lángnyelvek, füst, és velőtrázó hanghatások. Igazán izgalmas programelemekkel készülünk a hardcore műszaki rajongóknak! Csillagmotorok muzsikája tölti be óráról órára az Aeropark területét ezen az estén. Felváltva durrantjuk be a Kamov 26-os „kukacbombázó” helikopterünk motorját, és egy An-2-es repülőgép 1000 lóerős erőforrását (AS62) Török József gyűjtő jóvoltából. A gépek jó ismerői és gazdái nemcsak üzembe helyezik a különleges szerkezeteket, hanem folyamatosan mesélnek is róluk.

Il-14 hajtómű

„Malvinka” életre kel: Il-14 motorindítás 

 

Itt az igazi meglepetés június 24-re! Tizenhárom év szünet után újra felzúg az idén 66 éves Il-14-es repülőgép 1900 lóerős motorja. Zsaludek Endre és csapata sok száz munkaórát fordított a történelmi repülőgép erőforrásának megőrzésére, és életben tartására. Legutóbb a 2010-es évek elején láthatta működés közben „Malvinkát” a közönség. Most szombaton viszont a Múzeumok éjszakáján ismét megtörténik a csoda! Terveink szerint 19:00 órakor pörög föl az ikonikus típus motorja. Műszaki rajongóknak szinte kötelező!

Kránitz Balázs

Kránitz Balázs vendégei a Múzeumok éjszakáján

 

Szüle Zsolt, Hajdu Gergely, Józsa Dóra, Kovácsházi György, Molnár Lajos, Csuha Péter, Horváth Sándor, Háy György, Magyar János, Werner János. Vendégeinkkel nemcsak a pilótafülkékben és a történelmi repülőgépek közelében, hanem a talkshow-n is találkozhatsz. A repülős beszélgetések kb. 19:00 és 22:00 óra között zajlanak az Il-18-as előtt berendezett színpadon, ahol az izgalmas életutak mellett az is szóba kerül, mi minden kell ahhoz, hogy életre keljenek az Aeroparkban kiállított történelmi repülőgépek pilótafülkéi.

Ferihegy 1

Ablak a világra – Séta a történelmi 1-es Terminálon

 

Ahol lobog a szélben a szélzsák: épületbejárás a legendás terminálban. A hatalmas tereiben megállt az idő: a reklámok, a check-in pultok, a feliratok és a csomagszállító szalagok is pont úgy néznek ki, mint amikor az utolsó utas átlépte a kaput. Repülőtérbejárásunkon felfedezzük, mi minden történt a légiközlekedés aranykora óta, amikor a kiválasztottakat repülni hívta a magas ég. Divatos volt itt minden stílus, a szerencsés utasok legjobb ruháikban szálltak fel a gépekre,  ahol pezsgővel és elegáns étkészlettel várták őket a légiutaskísérők.

Sietség nélkül sétálunk végig a terminál kanyargó útjain, ahol egykor fürge léptű emberek siettek a fedélzetre.  Elmeséljük Ferihegy 1 leghíresebb utasainak történetét és a reptér átadása óta eltelt évtizedek fordulatait. Végül az is kiderül, mi minden történik napjainkban az utasok nélküli repülőtéren.

A program az Aeroparkból indul, ahonnan az LKK Malév nosztalgia Ikarus autóbusza szállítja a résztvevőket a T1-re, a séta után pedig vissza a repülőmúzeumba. Figyelem, a séta előzetes regisztrációhoz kötött. Jelentkezés és jegyvásárlás a reptérlátogatás oldalán. (A túrát Séta az 1-es Terminálon néven találod, a jelentkezés a Múzeumok éjszakája előtt egy héttel zárul!)

Bevezetőfénysor

Éjszakai reptérlátogatás Ferihegyen 

 

Ismerd meg Ferihegy titkait, és a repülőtér éjszakai életét. Testközelben a világ legnagyobb kéthajtóműves gépei, és a legkedveltebb típusok. Figyeld meg olyan szemszögből, hogyan működik egy nemzetközi légikikötő, ahogy utasként nem láthatod.

Kiderül, mi történik a repülőgépek 30 perces fordulóidejében, egyáltalán miért ennyi időt töltenek a járatok két út között a földön. Megmutatjuk, hány ember összehangolt munkájára van szükség ahhoz, hogy egy járat pontosan induljon a következő szakaszra. Amikor leszáll az est, több mint 5500 fényforrás gondoskodik a biztonságról a pályák, gurulóutak, és a forgalmi előtér mentén, egészen különleges hangulatot adva ennek a kisvárosnak. Mesélünk a légi áruszállításról, a terminálokról, a toronyban dolgozó irányítók, valamint a pilóták munkájáról, a speciális földi járművekről és a legnépszerűbb repülőgépekről. Ne maradj le az élményről.

A reptérlátogatások az Aeroparkból indulnak Malév nosztalgia Ikarus autóbuszokkal. Figyelem, a program előzetes regisztrációhoz kötött. A jelentkezés a Múzeumok Éjszakája előtt egy héttel zárul! Jegyvásárlás és helyfoglalás a reptérlátogatásra itt. (A programot „Múzeumok éjszakája túra” címen találod a foglalási rendszerben.) 

Tanker Aeropark

Bemutatkozik a reptéri tanker matuzsálem

 

Újabb óriással bővül a repülőmúzeum gyűjteménye. Ezen az estén láthatja először a közönség a legendás Mercedes-Benz tartályautót. Üresen 15 tonnát nyom, teljes töltöttség esetén 48 tonna lódul meg. A 70-es évek elején jelentek meg a ferihegyi repülőtéren a közel 16 méter hosszú Mercedes L1621-es tartályautók, melyek akár 40.000 liter kerozint tudtak kijuttatni a repülőgépekhez. Egy ilyen autó teljesen tele tudta tankolni az Il-18-ast, de Tu-134-esből akár hármat is képes volt csordultig tölteni. Már csak azért is különleges látványnak számítottak a forgalmi előtéren, mivel nyugatról származtak. Ennek a típusnak öt példánya a 90-es évek végéig szolgált a légikikötőben.

A 6-os sorszámú Mercedes tartályautó és vontatmánya 1976-ban gördült ki a gyárból, évtizedeken át a Malév földi flottájának tagja volt. Miután kivonták a forgalomból, éveken át pihent az üzemanyagtelep szomszédságában, majd a Budapest Airport az Aeroparknak adományozta. Az elmúlt években a jármű átfogó külső-belső felújításon és visszakapta eredeti festésmintáját, a munkálatokat a repülőtér üzemeltetője támogatta.

Simba

Élményautózás a reptéri tűzoltóautón 

 

Hallgasd meg, ahogy felbőg a 40 tonnás repülőtéri tűzoltóautó, Simba V12-es motorja. Nézd meg, mire képes ez a futurisztikus jármű vonulás közben. Súlya közel 40 tonna. 100 km/órával is képes hasítani. A 80-as évek első felében csodaszámba ment a Rosenbauer Simba megjelenése Ferihegyen. Nyugati technika, különleges design. A tűzoltóautó évtizedekig Budapesten szolgált, majd Debrecenbe került, 2020-ban Simba hazatért, és azóta az Aeropark látnivalóit gazdagítja, nem is akárhogyan. Ezen az estén Te is kipróbálhatod az Ausztriában gyártott monstrumot.

A szabad időpontokat keresd az Aeropark külső értékesítési pontján. Tűzoltós élményautózás ára: 5000 Ft/kör (kb. 10 perc)

Megszállott oldtimer rajongó vagy? Nézd meg testközelből a hatalmas, emelhető vezetőfülkével rendelkező repülőgépvontatót, az Aerotrakot. Csodáld meg az előteres Zsigulit és Wartburgot, vagy a Volvo 245 Transfert a Malév színeiben, amelyek évtizedekkel ezelőtt Ferihegyen szolgáltak. De akár a rendőrségi Ladába is beülhetsz egy szelfire.

Gépek titkai

Gépek titkai – Tematikus séták 

 

Tizenegy repülőgép, három helikopter, számos földi kiszolgáló és oldtimer repülőtéri jármű, ezernyi izgalmas történet a múltból. Ismerd meg, hogyan változott a repülés világa a 40-es évektől az ezredfordulóig! Folyamatosan indulnak a kb. 60 perces tematikus séták a repülőmúzeumban, melyekre a helyszínen lehet jelentkezni és jegyet váltani. Milyen feladataik voltak a pilótáknak a Li-2-esen, és hogyan kellett repülni a legendás Tu-134-essel vagy a „Nagytuskóval”, a Tu-154-essel? Mit kapott az utas egy menetrendszerű berlini vagy egy görög charter-járaton? A világ mely részein fordultak meg a történelmi típusok, melyik miért fontos mérföldkő a hazai repülésben? Keresd a sétajegyet az Aeropark területén elhelyezett értékesítő pontokon! (A séta ára: 1000 Ft/fő)

Józsa Dóra utaskísérő

Legyél Te is utaskísérő 

 

Nézted a kedves és rendkívül elegáns utaskísérőket a repülőgépen? Figyelted a munkájukat felszállás előtt, utazómagasságon és landolás után? Kíváncsi vagy rá, hogy milyen feladataik vannak egy olyan napon, amikor egymás után négy járatot kell teljesíteniük? Ezen az estén több alkalommal tartunk légiutas-kísérő foglalkozást kicsiknek és nagyoknak a Tu-154-es fedélzetén. Megmutatjuk, miért fontos a felszállás előtti biztonsági bemutató, sőt a személyzet tagjaként te is kiállhatsz a többiek elé az oxigénmaszkkal és a mentőmellénnyel. Józsa Dóra és Földessy Edit arról is mesél, hogyan lesz valakiből stewardess, milyen kulisszatitkokat rejt a fedélzet. A program helyszíni regisztrációhoz kötött! (A program ára 800 Ft/fő)

Talkshow

AeroTalkshow

 

Idén sem marad el a repülős talkshow, jönnek a szórakoztató történetek a kulisszák mögül. Az Il-18-as előtt színpaddá alakul az Aerotrak vontató, ahol 19:00 óra után Kránitz Balázs beszélget az este vendégeivel. Találkozz pilótákkal, légiforgalmi irányítókkal, ismerd meg személyesen is az Aeropark Youtube-csatornáján megjelenő filmek szereplőit. Érkezik hozzánk az idei év legnézettebb filmjének főszereplője, Molnár Lajos tornyos irányító és kollégája, Csuha Péter. De vendégünk lesz Szakács Gábor, Szüle Zsolt, Hajdu Gergely, Kovácsházi György, hogy szóba kerüljön a Boeing 747-es, a Dreamliner, a legendás Delfin, és egyáltalán ezek az izgalmas hivatások, amelyeket mind a mai napig egyfajta misztikum leng körbe.

Csuha Péter

Irányítás testközelben 

 

Ezen az estén még közelebbről ismerheted meg a légiforgalmi irányítók munkáját. A Hungarocontrolt bemutató, tavaly elkészült kiállításunknak otthont adó utasbeszállító busz mellett külön standdal lesz jelen a légforgalmi irányító szolgálat. Megtudhatod, mi minden kell ahhoz, hogy valakiből irányító legyen, milyen képességekkel kell rendelkezni, hogyan zajlik a kiválasztás menete, egyáltalán milyen életformát követel meg ez a hivatás, mit csinálnak a tornyos, a közel- és távolkörzeti irányítók. Játékos formában belekóstolhatsz ebbe a munkába, és kiderül az is, milyen út vezet a repülőtér kellős közepén álló, jellegzetes, idén 40 éves irányítótorony kabinjáig, az ország legjobb körpanorámás irodájáig.

Ivao repülőgépek

Légiközlekedés a virtuális térben  

 

Képzeljünk el egy olyan virtuális légteret, melyben egyszerre több száz, sőt esetenként több ezer repülőgép közlekedik és amelyek biztonságos közlekedésért tucatnyi légiforgalmi irányító a felelős.

Az IVAO (International Virtual Aviation Organisation) egy olyan nonprofit, nemzetközi szervezet, mely lehetőséget teremt mindezek megvalósítására egy ingyenes repülésszimulációs hálózaton keresztül!

Bárki csatlakozhat, mint pilóta vagy irányító és repülhet vagy irányíthat a többiekkel a hálózaton. Az IVAO szolgáltatásai  mindenki számára ingyenesen elérhetőek. A virtuális légiközlekedés világából mindenki ízelítőt kaphat a Múzeumok éjszakáján, ugyanis az Aeroparkban táborozik az IVAO hazai csapata. Szereted a repülést? Érdeklődsz a különleges szakmák iránt? Kóstolj bele ebbe az izgalmas világba!

A320Neo szimultáor

Repülőgépszimulátorok 

 

Legyél Te is pilóta! Kíváncsi vagy arra, hogyan menedzselik a repülést a pilóták a világ egyik legmodernebb utasszállítóján, vagy arra, hogyan kell kiszolgálni egy Mi-2-es helikoptert? Esetleg kisgépet vezetnél? Ezen az éjszakán három repülőgép-, egy helikopter- és egy autószimulátor üzemel folyamatosan. Kóstolj bele a repülés világába, ragadd magadhoz a botkormányt, told előre a gázkart, és nézd meg a ferihegyi repülőteret, vagy Budapestet a magasból. Valósághű környezet, részletgazdag megjelenítés, segítőkész operátorok. A szabad időpontokat keresd az Aeropark külső értékesítési pontján.

  • Airbus A320 szimulátor: 6500 Ft / 15 perc
  • Mi-2 helikopterszimulátor: 6500 Ft / 15 perc
  • Cessna szimulátor: 2500 Ft / 15 perc
  • Autószimulátor: 3500 Ft / 15 perc
Astir

Vitorlázó a parkban 

 

Ahogy a korábbi években, úgy az idén is egy vitorlázó repülőgép költözik erre az éjszakára az Aeroparkba. A MÁV Repülőklub jóvoltából egy Astir Cs77-est láthatnak testközelből az érdeklődők. A típus 1974-ben repült először, ez volt a német Grob Aircraft első saját tervezésű vitorlázógépe. Üvegszálas kompozit anyagból készült, behúzható futóművel és vízballaszttal is el van látva. Jó repülési tulajdonságai, masszív felépítése, kényelme tökéletes kezdő táv- és versenyrepülőgéppé teszi.

Tűzoltóplacc

Tűzoltós-vizes játszóház 

 

A Múzeumok éjszakáján a ferihegyi repülőmúzeumban táborozik a Tűzoltóplacc csapata a kis tűzoltók nagy játékaival. Izgalmas, interaktív foglalkozások a vizes játszótéren. Érkezik Rozi, a tűzoltóautó, ami 1988 decemberében állt szolgálatba egy festői környezetben lévő alsó-ausztriai városkában. Most a gyerekek nagy örömére látogat az Aeroparkba. Ismerkedj meg a tűzoltóautóval és annak felszereléseivel! Játékos tűzoltógyakorlatokkal várjuk a családokat.

Étkezés

Étkezés az Aeroparkban 

 

Ha nálunk töltöd a Múzeumok éjszakáját, elemózsiáról nem kell gondoskodnod! A múzeum több pontján is megvásárolhatod vacsorádat, ugyanis vendéglátók települnek ki az Aeroparkba.

Gazdag kínálattal, egytálételekkel, menükkel érkezik a Kismozsár étterem csapata, de akár helyben sütött lepényt is vásárolhattok, amely 15-20 perc alatt készül el. Kapható lesz palacsinta, kürtőskalács, fagylalt, frissítő és kávé.

Vendéglátóink 16:00 órától kb. éjfélig várják azokat, akik a reptérlátogatásról, egy kiadós aeroparkos sétáról, egy izgalmas szimulátoros repülésről, egy fedélzeti túráról, vagy egy szórakoztató talkshow-ról térnek vissza.

Csuklós

Ingyenes ingajárat a Deák tér és az Aeropark között 

 

A ferihegyi repülőmúzeum könnyebb és kényelmesebb megközelítése érdekében ingajáratok közlekednek a belváros és az Aeropark között, melyeket Malév Ikarus csuklós autóbuszok teljesítenek. Érkezz stílusosan, retro hangulatban a repülőmúzeumba!

Indulási időpontok a Deák tér (Gerlóczy utca)-Aeropark útvonalon: 16:00, 17:00, 18:00, 19:00, 20:00, 21:00, 22:00, 23:00, 00:00, 01:00

Indulási időpontok az Aeropark-Deák tér útvonalon: 18:20, 19:20, 20:20, 21:20, 22:20, 23:20, 00:20, 01:20, 02:20

A járat az alábbi helyeken áll meg: Astoria, Kálvin tér, Corvin negyed, Nagyvárad tér (éjszakai megállók)

Múzeumok éjszakája

https://aeropark.hu/wp-content/uploads/2023/02/logo.svg

E-mail cím:
info@aeropark.hu

Telefonszám:
+36 1 700 1777

Nyitvatartás:
A folyamatosan frissülő nyitvatartás itt érhető el!

Üzemeltető:
Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Székhely: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér
Levelezési cím: 1675 Budapest, Pf. 174.
Adószám: 22910653-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-944347
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
IBAN: HU50-1010-1360-0337-9200-0100-3004
Swift: BUDAHUHB

Tömegközlekedés:
Tömegközlekedéssel a Kőbánya-Kispestről induló 200E autóbusszal a 2-es terminálig kell utazni, ott fennmaradva a buszon az első megállónál (“Repülőmúzeum”) leszállni. Innen a táblával jelzett járdán kb. 350 métert sétálva érhető el a bejárat. A belvárosból, a Deák térről 20 percenként indul a 100E gyorsjárat, amely egyedi tarifával ugyan, de gyorsan és kényelmesen közelíti meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminálját. Innen le is sétálhatunk a kijelölt járdán az Aeroparkba, de a gyalogutat lerövidíthetjük, ha a 2. Terminál megállóban átszállunk a 200E buszra, amellyel az első megálló a Repülőmúzeum.

Megközelítés, parkolás autóval és különjárati autóbusszal:
A 2-es terminál felé vezető bekötőúton a körforgalmat a 4. kijáraton kell elhagyni; ezután nem szabad letérni jobbra (mert ez a fizetős parkolók bejárata), hanem egyenesen továbbhajtva lehet eljutni a bejárathoz.

A parkolás az Aeropark saját parkolójában, kizárólag látogatóink számára, aznapra érvényes, megváltott múzeumi belépőjeggyel ingyenes. Mindenki másnak 50.000,-Ft díjat kell fizetni. Az Aeropark parkolója a múzeum nyitvatartási idején kívül zárva van.

Reptérlátogatásra saját busszal érkező csoportok különjárati buszai szintén díjmentesen vehetik igénybe a parkolót a csoport reptérlátogatás túrája és múzeumi tartózkodása idejére. Különjárati buszok a 4., 5. és 6. buszparkolóba állhatnak be, személygépkocsik számára murvás parkoló van kijelölve a buszparkoló mögött.

Sütihasználat

Weboldalunkon különböző sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. További információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.